معرفی خوشمزه ترین شیرینی های ایرانی+عکس

معرفی بهترین شیرینی های ایرانی

ایران با تمدن 2500 ساله از غنی ترین کشور ها،در صنعت خوراکی به حساب میاد.از دوره آریایی ها که کشت گندم در فلات ایران و بین النهرین شکل گرفت ؛یرانیان به پخت نون و انواع شیرینی پرداختند.شیرینی های ایرانی به قدمت قدیمی ترین شیرینی های دنیا هستند.قدمت شیرینی پزی دنیا به شیرینی به اسم “لاویش(lavish)” میرسه که از ترکیب آرد برنج،تخم مرغ و.. درست میشده و در ایران باستان وجود داشته، اسمشم شبیه همون نون لواشی هست که میشناسیم.در این مقاله در مورد اصیل ترین و قدیمی ترین شیرینی های ایرانی صحبت میکنیم و عکس انواع شیرینی های خشک و تر ایرانی رو براتون قرار میدیم.در دوره هخامنشیان ایرانی ها بیشتر به جای گندم از جو استفاده میکردند.آن ها جو را نیم کوب کرده با شیره میوه ها و شیر مخلوط کرده و سپس شیرینی درست میکردند.ایرانی ها از اولین اقوامی بودند که به پرورش زنبور عسل پرداخته تا عسل تهیه کنند.استفاده از شیرینی ایرانی در سبد غذایی مردم دوره هخامنشی از سنگ نوشته های قدیمی مشهود است.

معروف ترین شیرینی های ایرانی

گز اصفهان(Persian Nougat):

گز اصفهان با قدمت 450 ساله از قدیمی ترین شیرینی های ایران است که به دوره صفویه نسبت داده میشود.گز اصفهان معروف ترین شیرینی بین المللی ایران است که در کشور های مختلف دنیا هم به فروش میرسد.مواد تشکیل دهنده گز شامل سفیده تخم مرغ،گلوکز مایع،عسل و پسته است.در گز های امروزی به جای عسل در گز ها شکر استفاده میشه که ارزون تراست. ولی هنوز هم گزایی هم مثل گز بدون شکر شاهکار هستن که فقط با عسل درست بشن.گز در دو نوع آردی(گز سنتی) و لقمه ای تولید میشه. گز آردی همان گز سنتی است که 450 سال پیش تولید میشده و برای خوشمزه شدن در آرد نگهداری میشده است. گز لقمه ای هم با رشد صنعت بسته بندی رواج پیدا کرده و هر گز بسته بندی جداگونه به خودش داره و ماندگاری خیلی بالا تری نسبت به گز آردی داره.

برای خرید عمده گز اصفهان اینجا کلیک کنید.

گز شیرینی معروف ایرانی

گز زعفرانی محبوب ترین گز دهه 90:

با تولید گز زعفرانی در سال 1395 توسط حاج احمد طهماسبی با انقلاب بزرگی در زمینه گز روبرو شدیم.برای اولین بار گزی به غیر از رنگ سفید داشتیم.گز آردی زعفرانی و سپس گز لقمه ای زعفرانی در سال 1398 به یکی از محبوب ترین شیرینی های ایرانی برای اعراب تبدیل شد.این مدل گز به صورت فله ای و بسته بندی مهمان کشور های عربی مثل امارات و قطر است.ترکیب زعفران قائنات و پسته سبز کرمان به همراه گز اصیل اصفهان امروزه در ایران هم محبوبیت بسیار دارد.و در آجیل فروشی های بزرگ ایران موجود است.

سوهان قم(Qom Sohan):

سوهان قم هم از سرشناس ترین شیرینی های سنتی ایران است که به دوره قاجار نسبت داده میشه.روایت هست که برای افتتاح صحن جدید حضرت معصومه در قم نماینده ناصرالدین شاه به نیابت از شاه اومده بود و پس از صرف ناهار حلوای شیرینی که با پسته کوبیده شده درست شده براش آوردن.اون به قدری خوشش اومد که گفت این حلوا مانند سوهان خستگی از تن ما برد و از اون تایم اسم این شیرینی جذاب شد سوهان.مواد تشکیل دهنده سوهان قم شامل:آرد جوانه گندم،عسل،زعفران،هل،شکر و پسته است.

سوهان قم امروزه در کشور های مختلف به خصوص کشور های عربی طرفدار های زیادی دارد و سالانه مقدار زیادی ارز آوری برای کشور دارد.

سوهان قم خوشمزه ترین شیرینی ایرانی

 

سوجوق(sujuq):

یه شیرینی خاص و سوغات تبریز، اراک،ملایر و مراغه است.برای تهیه این شیرینی از شیره انگور،نشاسته،مغز بادام یا مغز زردآلو استفاده میشه تهیه این شیرینی جذاب نزدیک به 3 ماه زمان میبره و معمولا از اوایل آذر ماه تولید میشه که تا عید نوروز آماده مصرف باشه.

طریقه تولید سوجوق به این شکل است که ابتدا بادام هارا خیس داده تا پوستش جدا شود سپس از نخ هایی آویزان میکنند تا خشک شود.شیره انگور را حرارت داده تا کمی رطوبت خود را از دست داده و با نشاسشه مخلوط میکنند سپس نخ هارا در مخلوط به دست آورده قرار میدن،درش میارن،آویزون میکنن تا خشک بشه چندین بار این فرایند رو تکرار میکنن.سوجوق ها را به مدت 2 ماه آویزان نگه میدارن تا شکرک ببنده و اماده مصرف بشه.

سوجوق شیرینی معروف تبریز

 

شیرینی لطیفه(Latifah sweets) :

شیرینی لطیفه جز خوشمزه ترین شیرینی های تر ایرانی است . دو لایه شیرینی نرم و پف کرده با تزیین پودر قند ، لایه ای از خامه سفید را بغل کرده . شیرینی لطیفه متعلق به بخش خاصی از ایران نیست و در همه شیرینی فروشی ها و قنادی های ایران یافت میشه . اگه مهمونی به خونتون بیاد و براتون یه جعبه شیرینی خامه ای گرفته باشه احتمال اینکه یه ردیفش شیرینی لطیفه باشه خیلی زیاده .

شیرینی لطیفه

باقلوا پرچمی قزوین(baklava 3 color):

از خاص ترین انواع باقلوای ایرانی باقلوا پرچمی است که در قزوین تهیه میشه یک لایه از این باقلوا با پودر پسته،یک لایه با پودر بادام،یک لایه با زعفران و یک لایه به پودر قدری درست شده و ظاهر جذابی دارد.شما میتونین این بالقوای خوشمزه را به وفور در قزوین پیدا کنین و یا در شیرینی فروشی های معروف شهرتون پیداش کنین.این باقلوا به معروف بودن باقلوا ترکی نیست ولی بنظرم در طعم میتونه رقابت کنه.

باقلوا پرچمی قزوین

همچنین بخوانید:گزانگبین و 16 خاصیت معجزه آسا

پشت زیک مازندران(peshte zik):

از معروف ترین شیرینی های سنتی ایرانی است که در مازندران تولید میشود.برای تولید این شیرینی خوشمزه ابتدا عسل یا شکر را با کره روی حرارت گرم کرده تا حالت کشسانی پیدا کند سپس کنجد را به آن اضافه کرده و در ظرفی پهن میکنن بعد از کمی خنک شدن آن را برش داده و استفاده میکنن.پشت زیک شیرینی سنتی مازندران است و در جشن های نوروز استفاده میشود.

پشت زیک شیرینی مازندرانی

 

پشمک یزد(pashmak Yazd):

مگه میشه جایی حرف از شیرینی باشه و اسم یزد نباشه؟

یزد پر است از انواع شیرینی های خوشمزه که چنتای دیگش هم توی مقاله وجود داره یکی از محبوب ترین شیرینی های ایرانی پشمک است.برای درست کردن پشمک از گذراندن هوای گرم و مرطوب بر دانه های شکر استفاده میکنن.این هوا باعث میشه دانه های شکر به صورت نیمه جامد در آمده و به حالت رشته ای در می آیند.سپس با یک چوب این رشته ها را میپیچند و جدا میکنند.از اسانس های مختلفی مثل زعفران،قهوه و وانیل نیز در تولید پشمک استفاده میشه.امروزه پشمک ها را با روکش های مختلف و طعم های مختلف تولید میکنند و در بسته بندی های تک نفره به فروش میرسانند.

پشمک یزد شیرینی ایرانی

نون خامه ای ، محبوب دل ها (Profiteroles):

لقب محبوب ترین شیرینی تر ایرانی به نون خامه ای میرسه ، بعضی جاها مثل مشهد بهش شیرینی نارنجکی هم میگن .این شیرینی فوق العاده از پر کردن نون های پف کرده با خامه قنادی درست میشه . این خامه بعضی اوقات میتونه خامه عسلی ، خامه نسکافه ای و یا حتی خامه زعفرانی باشه . هر چی که هست مطمئنم شما هم عاشق هر نوع نون خامه ای هستین . در بعضی منابع اصالت این شیرینی را به شمال ایتالیا نسبت میدهند ولی از گذشته در ایران تهیه میشده است .

نون خامه ای یا شیرینی نارنجکی

پولکی اصفهان(Poolaki):

از ارزان قیمت ترین و خوشمزه ترین شیرینی های ایرانی میشه به پولکی اشاره کرد.این خوراکی ساده که حتی در خانه هم میتونین تهیه کنین.شکر و آب را حل کرده و میجوشانند سپس انقدر حرارت میدن تا آب تبخیر بشه و ساختار منسجم تری به خودش بگیره.در این هنگام شما میتونین انواع مواد مختلف مثل کنجد و نارگیل و زعفران و.. را به مایع پولکی اضافه کرده،و روی سطف صافی به خوبی پهن کنین.حواستون باشه قبل از خشک شدن پولکی باید اون رو به هر شکلی که میخواین برش بدین و استفاده کنین.

اصفهان

 

پیشمه ترکمنی(pishme):

پیشمه از معروف ترین شیرینی های ترکمنی است که ظاهری شبیه به گوشفیل یا پیراشکی دارد.ترکمن ها ارزش زیادی برای نان قائل هستند و این شیرینی را برای مراسمات مختلف تولید میکنند.اگه به بندر ترکمن یا گنبد کاووس سفر کنین حتما چشمتون به پیشمه میخوره.مواد تشکیل دهنده پیشمه ترکمن ها:آرد،شکر،کره،تخم مرغ و گلاب است.پیشمه شبیه نون خامه ای هست که داخلش خامه نداره.

پیشمه ترکمنی

تر حلوای شیراز(Tar Halwa):

تر حلوا یه دسر خوشمزه از شیراز است که به جای آرد گندم از آرد برنج در تهیه آن استفاده میشه.حالت نیمه جامد داره و به شدت خوشمزس در این شیرینی معروف ایرانی از زعفران،هل و گلاب هم استفاده میشه.پیشنهاد میکنم حتما تر حلوا رو امتحان کنین چون بسیار خوشمزست.

یک نوع دیگه ترحلوا به اسم ترحلوای هویج هم موجوده که از شیرینی های معروف همدان به حساب میاد و ظاهر زیبایی داره.

تر حلوای شیراز شیرینی ایرانی

 

کیک یزدی(Yazd Cake):

شیرینی معروف یزدی ها که در قدیم در مراسمات مذهبی استفاده میشده است.کیک یزدی یکی از ارزان ترین شیرینی های سنتی ایرانی است که امروزه در تمام شهر های ایران تولید میشود و طرفداران زیادی دارد.مواد تشکیل دهنده کیک یزدی:آرد،تخم مرغ،شکر،کره،شیر و هل است همچنین در بعضی موارد مقداری کشمش یا خلال پسته هم دارد.

کیک یزدی از اولین نمونه های کیک فنجانی در جهان بوده و یک نمونه خاص آن با ماست چکیده و زعفران درست میشه که حالت شبیه به دسر دارد.

کیک یزدی شیرینی خوشمزه ایرانی

 نبات زعفرانی اصفهان(Saffron Hard Candy):

نبات سنتی اصفهان که از دوباره کریستال شدن شکر به همراه زعفران به دست میاد.لقب پر مصرف ترین شیرینی سنتی ایرانی را دارد.نبات که طبع گرمی دارد به صورن صنعتی و سنتی تولید میشه.تفاوت نبات سنتی با صنعتی اینه که نبات سنتی به آرامی تولید میشه و از یخچال یا سرما برای کریستال شدنش استفاده نمیشه.همین باعث میشه نبات سنتی راحت تر و سریع تر در آب حل بشه و رایحه ای که داره به خوبی در آب آزاد میکنه.

امروزه نبات در ایران و اکثر کشور های جهان تولید میشه که معروف ترینش هم همین نبات اصفهان است.نبات در طعم های مختلف:زعفرانی،دارچینی،هل،ساده،چای ترش و انواع گیاهان دارویی تهیه میشه.

نبات زعفرانی سوغات اصفهان

همچنین بخوانید:صفر تا صد تولید گز در کارخانه

انگشت پیچ:

انگشت پیچ همون گز مایع است که رطوبت آن گرفته نشده،مغز ندارد و با شیره گزانگبین شیرین میشود.این خوراکی محبوب حدود 130 سال است که در همدان تولید میشه و بسیار در میان مردم همدان طرفدار داره.در اصفهان هم امروزه گز انگشت پیچ موجوده و برند های مختلفی تولید میکنن.این شیرینی ایرانی ساده را در خانه هم میتونین درست کنین به زودی نحوه درست کردن گز انگشت پیچ در خانه رو براتون قرار میدیم.

گز انگشت پیچ

شیرینی مربایی(مشهد):

یکی از پر فروش ترین شیرینی های ایرانی که در مراسمات شادی و غم استفاده میشه،شیرینی مربایی است.اصالت شیرینی مربایی به مشهد و استان خراسان نسبت داده میشه.این شیرینی  با انواع مربا ها یا مارمالاد های میوه ای مثل توت فرنگی،آلبالو،هویج و انجیر درست میشه و با چایی خیلی میچسبه.در ترکیه به این شیرینی قرابیه مارمالادی میگن.این شیرینی از کشور اتریش و شهر لینتس وارد کشورمون شده و اونجا بهش میگن چشم لینتس شاید جون یه حفره شبیه چشم وسطش داره.

شیرینی مربایی مشهدی

 

شیرینی زبان(همه جا):

شیرینی زبان یکی از محبوب ترین شیرینی های خشک ایرانی است که من خودم خیلی طرفدارش هستم.نکته قابل توجه در تهیه این شیرینی معروف تهیه خمیر هزارلا است.برای تهیه خمیر شیرینی زبان ابتدا خمیر و محتویات را با کره مخلوط کرده و داخل یخچال قرار میدهند.سپس بعد از 20 دقیقه در می آوند با کره مخلوط کرذه و دوباره با وردنه پهن میکنند.این عمل را چندین بار انجام داده تا خمیر چند لایه به قطر حدود 80میلی متر تشکیل شود.سپس با شهد روی لایه ها را پوشانده و تخم مرغ را روی لایه آخر میکشن تا سطح آن حالت تردی بگیرد.شیرینی زبان مختص به شهر خاصی نیست و شیرینی سنتی ایران باستان است.

شیرینی زبان شیرینی خشک ایرانی

کلوچه فومن گیلان:

کلوچه فومن،شیرینی سنتی گیلکی است که از دیرباز در گیلان،مخصوصا شهرستان فومن تهیه میشده و کاملا زادگاه ایرانی دارد.وجه تمایز این کلوچه محبوب ایرانی با کلوچه هی دیگر طرح مهر مانندی است که روی آن قرار میگیرد.کلوچه فومن از دو لایه تشکیل شده که لایه وسطی توسط گردو،هل،جوز هندی،روغن و… پر شده و لایه رویی از خمیر تشکیل شده است.این کلوچه ابتدا خانگی تهیه میشد،اما امروز در 44 نمایندگی در سطح استان گیلان و حتی چندین نمایندگی در استان مازندران تولید میشود.

کلوچه فومن

حلوا ارده اردکان یزد:(Hawla Ardeh)

از مقوی ترین خوراکی های ایرانی میشه به حلوا ارده اشاره کرد. مواد تشکیل دهنده این شیرینی ایرانی ارده،هل،شکر یا شیره انگور است.ارده همان کنجد بریان آسیاب شده است.

این شیرینی خوشمزه ایرانی،معمولا برای وعده صبحانه استفاده میشود و ارزش غذایی بسیار بالایی دارد.زادگاه این شیرینی مشخص نیست اما روایت است که شیخ بهایی این خوراکی را برای قوای سربازان جنگی تهیه کرده.سپس دستور پخت حلوا ارده به اردکان یزد منتقل شده و در آنجا به تولید انبوه رسید.حلوا ارده از شیرینی های کشور های مختلفی مثل عراق و یونان است اما طرز تهیه آن با حلوا ارده اردکان متفاوت است.

ارده اردکان

فالوده شیرازی:

شاید تصورتون از شیرینی همیشه یه خوراکی گرم باشه اما بستنی و فالوده(پالوده) هم جز شیرینی جات به حساب میان.از معروف ترین شیرینی های سنتی ایرانی میشه به فالوده شیرازی اشاره کرد.این شیرینی با استفاده از رشته های نازک نشانسته در مخلوطی از گلاب،هل و شکر تهیه میشود.به هنگام مصرف فالوده میشه از آبلیمو،شربت آلبالو و بستنی استفاده کرد که خوشمزگی فالوده را چند برابر میکند.فالوده شیرازی در قدیم که تجهیزات سرمایشی نبوده به وفور وجود نداشته است.اما امروزه در همه شهر های ایران تولید و به فروش میرسه.

فالوده شیرازی

 

شیرینی نخود چی(قزوین):

شیرینی نخود چی شیرینی معروف قزوین است و شاید معروف ترین شیرینی قزوین به حساب بیاید.ما خودمون با اینکه اصفهانی هستیم علاقه زیادی به شیرینی نخود چی داریم و در مراسمات نوروز برای پذیرایی استفاده میکنیم.شیرینی نخود چی از کره، آرد نخود چی،شکر،هل و گلاب،زعفران دم کرده و پودر پسته درست شده.این شیرینی ماهیت خشکی داره و حتما باید یه لیوان آب یا چایی کنارتون باشه چون با سومین شیرینی دیگه پایین نمیره.😅😅

َشیرینی نخود چی قزوین

نان برنجی کرمانشاه(Nan-e berenji)

اکثر شیرینی هایی که باهاشون آشنا شدیم با آرد گندم درست میشدن ، ولی نان برنجی با اینکه کرمانشاه برنج نداره ، با آرد برنج درست میشه و برجسته ترین سوغات کرمانشاهه!! داستان از این قراره که کرمانشاه توی مسیر جاده ابریشم قرار داشته ، جاده ابریشم مسیری است که از چین آغاز میشه و به اروپا ختم میشه و محل عبور تاجران و مسافران بوده. مسافرانی که قصد سفر به کربلا داشتند ، اکثرا از رشت و مازندران بودند. در آن زمان فقط حکومت علویان در شمال شیعه بوده و مذهب اکثریت مردم ایران سنی بوده(اولین بار در دوره صفوی مذهب کشور شیعه شد).همراه با خود برنج هم به کرمانشاه میاوردند.برای خوراک سفر مجبور بودند ماده ای که خشک وسبک باشد و انرژی بالایی داشته باشد تهیه کنند.در آن زمان نان برنجی کرمانشاهی پخت شد و تقریبا پختی شبیه به کلوچه سنتی گیلان دارد با این تفاوت که برای سبک تر شدن و سهولت در حمل و نقل خشک شده است.

نون برنجی کرمانشاهی

سوهان کنجدی نازک(thin Sesame sohan)

خب دوباره شیرینی از اصفهان داریم.طرز تهیه سوهان کنجدی به این شکل است که ابتدا شکر را آب کرده به گونه ای که هیچ گوله ای نداشته باشد . سپس به ازای هر 1 لیوان شکر ما 1 لیوان هم کنجد به آن اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم تا یک دست شود . سپس مقدار کنجد دیگر ته ظرف ریخته و یک قاشق از مخلوطی که درست کردیم را روی آن میریزیم . کمی که سرد شد آن را میکوبیم تا نازک شود . به شما تبریک میگم شما سوهان کنجدی  اصفهانی را تهیه کردین 🥳 🥳

این سوهان میتواند همراه با کره هم درست شود که بسیار خوشمزه تر میشود ولی در دستور سنتی آن اثری از کره نیست . با وجود اینکه نیمی از وزن این سوهان کنجد است علاوه بر خوشمزه بودن ارزش غذایی خیلی بالایی نیز دارد .

سوهان کنجدی اصفهان

باسلوق شیرینی اراک و ملایر(Basluq)

باسلوق در اکثر شهر های ایران تهیه میشود ، ولی زادگاه و اصالت آن مربوط به اراک و مراغه است . این شیرینی سنتی با طعم های مختلف : زعفرانی ، گردویی ، ساده و… تهیه میشود و طعم خوبی دارد . بافت باسلوق خیلی نرم است و کمی سفت تر از ژله است . برای تهیه باسلوق از نشاسته ، گلاب ، شکر ، پودر نارگیل و روغن استفاده میشود. در نمونه های خارجی ما شاهد پودر ژلاتین در تهیه باسلوق هستیم ، ولی باسلوق سنتی فقط با پودر نشاسته تهیه میشود. طرز تهیه باسلوق به این شکل است که ابتدا نشاسته را در آب سرد حل میکنیم و سپس برای جلوگیری از ورود گوله ، از صافی رد میکنیم . مقداری شکر و آب را مخلوط کرده حرارت میدهیم تا داغ شود ، سپس نشاسته را آرام آرام به مخلوطمان اضافه میکنیم و هم میزنیم تا نسوزد . الان زمان استفاده از شربت زعفران است . بعد از اضافه کردن زعفران ، باسلوق را در قالب ریخته و در یخچال قرار میدهیم تا سفت شود . ما عکس باسلوق زعفرانی را برای شما قرار دادیم که از نظر خودم خیلی خوشمزس 😋😋

باسلوق زعفرانی

حلوا سیاه اردبیل (Black Halwa) :

سوغاتی و شیرینی سنتی اردبیلی است که با شیره انگور یا خرما به همراه روغن حیوانی ، آرد جوانه گندم ، گلاب و کره درست میشود . در گذشته این شیرینی را به صورت توپک درست میکردند و برای زمستان نگه میداشتند . برای مقوی تر شدن آن میشود به حلوا سیاه انواع مغز بادام و پسته را اضافه نمود که خوشمزه ترش میکند . امروزه چون صنعت این شیرینی محبوب زیاد رشد نکرده شما حلوا سیاه اصیل را فقط در اردبیل و شهر های اطراف پیدا میکنید . حلوایی که با کره و ادویه محلی اردبیل درست شده است واقعا خوشمزه است .

حلوا سیاه شیرینی سنتی اردبیل

شله زرد دسر معروف کرمانی

شله زرد مهمون پر و پا قرص نذری های محرم و دورهمی های خانوم هاست . فرقی نداره شمال باشین یا جنوب ، قطعا توی مراسمات مذهبی شله زرد رو دیدین . این دسر خاص که اصالت 100 درصد ایرانی داره و توسط ابراهیم خان ظهیرالدوله اختراع شده . در این خوراکی خاص از برنج ، زعفران ، گلاب و خلال بادام استفاده میشه و طعم بی نظیری داره . شله زرد به صورت سرد یا گرم استفاده میشه و طبع گرمی داره . روی شله زرد میشه با دارچین طرح ها و نوشته های مختلفی نوشت یا با خلال پسته و بادام تزئین کرد .

شله زرد دسر معروف ایرانی

باقلوای تبریزی

باقلوا یک شیرینی با اصالت ترکی است . قزوین ، تبریز ، ارومیه و حتی کشور ترکیه  به عنوان یک شیرینی سنتی باقلوا دارند . این شیرینی که قدمتی بیش از 500 سال دارد در بین مردم ترک زبان وجود داشته و در شکل های مختلفی تولید میشود . باقلوا با مغز های مختلف پسته و بادام و بادام هندی و شیرین کننده های مختلف وجود دارد . مواد اولیه باقلوا شامل خمیر باقلوا ، پودر هل ، کره حیوانی و انواع مغزیجات است . پیشنهاد میکنم به مقاله انواع باقلوای ترکی مراجعه کنید تا به صورت مفصل در مورد باقلوا بخونید .

باقلوای مخصوص تبریزی

معروف ترین شیرینی های ایرانی کدام اند؟

گز - سوهان - باقلوا - قطاب - پشمک -باسلوق - سوجوق - پولکی - کیک یزدی - نون خامه ای

قدیمی ترین شیرینی ایرانی کدام است ؟

لاویش قدیمی ترین شیرینی ایرانی است که به دوره هخامنشی بر میگردد

دیدگاهی در مورد “معرفی خوشمزه ترین شیرینی های ایرانی+عکس

  1. عزت تکبیری گفت:

    سوجوق مال ترکیه نیست؟ 🤔

    1. مدیر سایت گفت:

      مال اقوام ترک زبان هست که بخش شمال غربی کشورمون ترک زبان هستند

    2. طاهره گفت:

      باسلق مال ملایره شهر انگور اراکیا هیچی ندارن

      1. مدیر سایت گفت:

        ما به استناد ویکی پدیا اینو گفتیم

    3. زینب گفت:

      ممکنه که کشور ترکیه هم داشته باشه اما سوجوق در ایران در طالقان و مناطقی که درخت انگور زیاد دارند مثل ارومیه از زمان‌های قدیم درست ميشد و جزء شیرینی های سنتی منطقه هست که برای زمستان آماده میکردند

      1. مدیر سایت گفت:

        بله البته این خوراکی های سنتی نزدیک به 500 سال قدمت دارن و اون زمان بخشی از ترکیه و تبریز یک کشور بوده و فرهنگ نزدیک بهم داشته

  2. الهام گرایلی گفت:

    بنظرم تعداد شیرینی های یزد از کل ایران بیشتره، از شیرینی های یزد بیشتر بذارین🍫

    1. مدیر سایت گفت:

      بله تعداد شیرینی های یزدی خیلی زیاده انشالله تعداد بیشتری قرار میدیم.

  3. عزت الله محبوبی گفت:

    عکس هاتون رو از کجا دانلود میکنین؟

    1. مدیر سایت گفت:

      عکس ها از سایت SHUTTERSTOCK خریداری میشه.

  4. الهه صیاد گفت:

    خیلی عکساتون خوشمزس

    1. مدیر سایت گفت:

      خود گز ها خوشمزه ترن😉

  5. فقیری گفت:

    سلام میشه چند نوع گز را معرفی کنید با قیمت عمده ان
    در کشور روسیه ضرورت دارم

    1. مدیر سایت گفت:

      لطفا با شماره پشتیانی تماس بگیرین راهنماییتون میکنیم
      09910364269

  6. مهدیه گفت:

    سلام وقت بخیر ببخشید گز اصفهان رو اینترنتی از کجا میتونیم بخریم که قابل اعتماد باشن؟

    1. مدیر سایت گفت:

      همینحا😂😂

  7. بیتا موهد گفت:

    سلام ببخشید سوجوق تبریز رو چطوری تهیه می کنن؟ آدم می‌تونه توی خونه تهیه کنه یا خیر؟

    1. مدیر سایت گفت:

      بله میشه انشالله طرز تهیه رو قرار میدیم

  8. شعله جلیلی خیابانی گفت:

    سپاسگزارم از نگاه پژوهشی شما به پخت و پز ! ارزش کار و تلاشتان را دو چندان کردید !
    امیدوارم از گوناگونی حلواهای آذربایجان شرقی هم بیشتر بفرستید . من تبریزی هستم و تنوع آش را هم فراموش گردم یادآور شوم .
    شاد سربلند باشید !

    1. مدیر سایت گفت:

      به روی چشم حتما

  9. dn گفت:

    کلمپه کرمان تو دنیا معروفه اینجا ازش اسمی نیست!!!

    1. مدیر سایت گفت:

      به مقاله اضافه میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
حساب کاربری من
خانه
فهرست