کاربرد های گز خشک شده چیست ؟

تهیه کیک پسته ای با گز خشک شده

چند ماه پیش ، مقاله ای منتشر کردیم که نحوه نرم کردن گز سفت را آموزش میدادیم . اما اگر با آن روش ها هم نتوانستید گز خود را نرم کنید و به این فکر افتادید که آن را به سطع زباله شوت کنید ، دست نگه دارید چون گز سفت شده هم کاربرد هایی دارد که مفصل در این مقاله درباره آن ها صحبت میکنیم .

✔️برای مشاهده مقاله  نحوه نرم کردن گز سفت  شده روی این لینک کلیک کنید.

چرا گز سفت میشه ؟

مهمترین دلیل سفت شدن گز ، از دست دادن رطوبت است  میدانید که رطوبت نرمال گز اصفهان باید بین 5-9 درصد باشد، اگر بیشتر باشد ، گز نرم میشود و پسته های آن خیس میخورد و اگر هم کمتر از 5 درصد باشد گز خشک میشود . از دست دادن رطوبت میتوتند دو علت داشته باشد . علت اول اشکال در تولید است ، اگر تولید کننده در قسمتی از فرایند تولید گز از حرارت بالا استفاده کند ، رطوبت گز تبخیر شده و کمی سفت تر میشود و دلیل دوم هم شیوه نگهداری آن است . به طور کامل درباره شیوه نگهداری گز حتی به مدت یک سال صحبت کردیم  . اما بهترین روش نگهداری گز قرار دادن در دمای 20 درجه و محیط خشک است.

 

کاربرد های گز خشک شده چیست ؟

اگر نتوانستید با روشی که برای نرم کردن گز گفتیم ، گز خود را نرم کنید یعنی بیش از 6 ماه از تولید محصول شما گذشته است و دیگر نرم نمیشود اما جالب است بدانید ، گز بخاطر رطوبت نرمال خیلی سخت خراب میشود و کپک میزند پس میتوانید در صورت خشک شدن از آن استفاده کنید . بهترین استفاده از گز خشک شده ، پودر کردن آن و استفاده در تولید کیک ، شیرینی و بستنی است . که مفصل درباره هر کدام صحبت میکنیم .

1.تولید گز بستنی با گز سفت شده

شاید واژه گز بستنی را همه جا دیده باشید و حتی بستنی های کارخانه ای به اسم گز بستنی هم دیده باشید که کمی طعم گز میدهند . اما اینجا ما میخواهیم یک گز بستنی واقعی تولید کنیم . برای تولید گز بستنی ، گزی که سفت شده را در آسیاب پودر میکنیم تا یک پودر سفید و سبز به دست بیاید ، سپس به ازای هر 200 گرم گز ، 1 کیلو بستنی دستگاهی نرم ، ترجیها زعفرانی یا وانیلی را  با آن مخلوط میکنیم تا به صورت یکنواخت ترکیب شوند .شاید باور نکنید ولی به همین سادگی گز بستنی ما آماده شد . طعم پسته و عسل گز با بستنی بسیار خوشمزه است و یکی از خوشمزه ترین بستنی های عمرتان را رقم میزند .

تولید گز بستنی با گز خشک شده

2.تولید کیک با طعم گز پسته ای

مهمترین کاری که میشود با گز سفت شده کرد ، استفاده از آن در تولید انواع کیک و نان است . برای این کار مثل روش قبلی با آسیاب ، گز هار پورد میکنیم و با روش زیر یک کیک خوشمزه میپزیم .

تولید کیک وانیلی با پودر گز:

تهیه کیک وانیلی با پودر گز یک فرآیند لذیذ و متفاوت است که می‌توانید به راحتی در آشپزخانه‌ی خود اجرا کنید. این دستور تازه‌ترین تغییرات را در دستور تهیه کیک وانیلی با پودر گز برای شما فراهم کرده تا یک تجربه‌ی جدید و خوشمزه را تجربه کنید.

مرحله 1 : جمع آوری مواد اولیه :

مواد اولیه مقدار
آرد گندم 2 پیمانه
پودر گز 1 و 1/2 پیمانه
شکر 1 و 1/2 پیمانه
تخم مرغ 3 عدد
روغن نباتی (مانند روغن کنولا یا سویا) 1/2 پیمانه
شیر (می‌توانید از شیر گیاهی هم استفاده کنید) 1 پیمانه
وانیل 1 قاشق چایخوری
پودر پخت کیک 1 قاشق چایخوری
نمک نصف قاشق چایخوری

 

مرحله 2: ترکیب مواد خشک

در یک کاسه بزرگ، آرد گندم، پودر گز، پودر پخت کیک و نمک را با هم مخلوط کنید تا تمام مواد به طور یکنواخت ترکیب شوند. این کار باعث می‌شود که تمام مواد خشک به طور یکدست ترکیب شده‌اند.

مرحله 3: تهیه مخلوط مایع

کاسه‌ای دیگر بردارید و تخم مرغ‌ها را داخل آن بشکنید. آنها را با یک همزن ، بزنید تا خوب مخلوط شوند. سپس شکر، روغن نباتی، شیر و وانیل را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید و همه مواد را با هم مخلوط کنید. این مخلوط مایع باعث ایجاد ترکیبی شیرین، مرطوب و خوش عطر می‌شود.

مرحله 4: ترکیب مواد خشک و مایع

حالا به تدریج مواد خشک را به مواد مایع اضافه کنید. این کار را به آرامی و ملایمت انجام دهید تا خمیر شما بدون گلوله‌های خشک ترکیب شود. ادامه دهید تا تمام مواد خشک به مواد مایع ترکیب شود.

تهیه کیک گز پسته ای مهمترین کاربرد های گز خشک شده

مرحله 4: آماده‌سازی قالب و پخت کیک

قالب کیک را چرب کنید و خمیر را به آرامی در داخل قالب ریخته و سطح آن را صاف کنید. حالا قالب را در دمای 180 درجه سانتی‌گراد (350 درجه فارنهایت) قرار دهید و بگذارید کیک پخته شود. زمان پخت کیک ممکن است بین 40 تا 45 دقیقه باشد، ولی مطمئن شوید که کیک از درون خوب پخته شده است و سطح آن طلایی رنگ شده است.

مرحله 5: خنک کردن و سرو

بعد از پخت کامل کیک، آن را از فر خارج کرده و به مدت 10-15 دقیقه در داخل قالب خنک کنید. سپس کیک را با دقت از قالب خارج کرده و روی یک سینی تمیز قرار دهید تا کاملاً خنک شود. بهتر است اجازه دهید کیک در دمای اتاق به طور کامل خنک شود .

 

3.تهیه دسر کاراملی پسته با گز سفت شده

برای تهیه دسر لذیذ و منحصر به فرد با طعم پسته و استفاده از پودر گز، این روش کامل را اجرا کنید:

مواد لازم:

مواد اولیه مقدار
پودر گز برشته 1 پیمانه
پودر ژلاتین 3 قاشق غذاخوری (حدود 21 گرم)
شیر 1 لیتر
شیر عسلی 1 قوطی (400 گرم)
شکر 1/2 پیمانه
وانیل 1/2 قاشق چای‌خوری
زرده تخم مرغ 2 عدد
خامه 1 پاکت (200 میلی‌لیتر)
پسته برای تزئین

دسر کاراملی پسته با گز خشک شده

طرز تهیه

1تهیه مایه تخم مرغی

– در یک ظرف، زرده تخم مرغ، شکر و وانیل را با هم مخلوط و تا زمانی که کرمی و کشدار شود، با هم تازه بزنید.

– مایه تخم مرغی را کناره بگذارید.

2. حل کردن ژلاتین

– در یک لیوان آب سرد، پودر ژلاتین را ریخته و هم بزنید تا ذوب شود.

– این مرحله به عنوان آماده سازی پودر ژلاتین انجام شد.

3. تهیه مایه شیری

– شیر و شیر عسلی را با هم در قابلمه مخلوط کرده و روی حرارت متوسط تا ملایم گرم کنید.

– مقدار کمی از ترکیب شیر و شیر عسلی را به مایه تخم مرغی اضافه کرده و هم بزنید تا مخلوط شوند.

4. ترکیب مایه‌ها

– مایه تخم مرغی را به ترکیب شیر و شیر عسلی اضافه کرده و به مدت حدود 2 دقیقه هم بزنید تا مواد به طور کامل ترکیب شوند.

– سپس پودر ژلاتین حل شده را به مواد اضافه کرده و به آرامی هم بزنید تا ترکیب شوند.

5. افزودن پودر گز و پودر پسته:

– پودر گز برشته را به مایه اضافه کرده و هم بزنید تا به طور یکنواخت ترکیب شود.

– به مخلوط پودر پسته اضافه کرده و مخلوط کنید تا رنگ به طور یکنواخت توزیع شود.

6. تزئین و سرد کردن:

– قالب مورد نظر خود را با کمی روغن چرب کنید و مخلوط دسر را داخل آن ریخته.

– دسر را برای حداقل 8 ساعت در یخچال قرار دهید تا خوب ببندد و خنک شود.

7. سرو و تزئین

– بعد از این مدت، دسر پسته ای با پودر گز را از یخچال درآورده و با کمک چاقو از کناره های قالب جدا کنید.

– دسر را به ظرف‌های مورد نظر سرو کرده و با پسته تزئین نمایید.

8. لذت بردن:

– حالا دسر لذیذ پسته ای با پودر گز آماده است. آن را به صورت خنک و دلپذیر سرو کنید و از لذت معتبری از ترکیب غنی پسته و پودر گز ببرید.

با این روش، می‌توانید دسر لذیذ پسته ای با پودر گز تهیه کرده و خانه‌ای را با مزه‌ای منحصر به فرد پر از شیرینی و خوشمزه نشان دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه اینترنتی گز شاهکار (بلداجی اصل)

یک نکته را قبل از”خرید گز” نباید فراموش کرد که گز با کیفیت و مرغوب حاصل تجربه و زحمات تولید کنندگان آن است و قطعاْ این کیفیت اتفاقی نخواهد بود. مجموعه گز شاهکار؛ در سال ۱۳۵۳ توسط حاج احمد طهماسبی تأسیس شد و لقب اولین تولید کننده گز در پایتخت گز ایران(بلداجی) را به همراه دارد. از جمله افتخارات گز شاهکار می توانیم به تولید کننده برتر سازمان غذا دارو در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷و واحد نمونه تولیدی و کارفرمایی نمونه در سال ۱۳۹۶ و تولید کننده منتخب در شانزدهیمن و هجدهمین جشنواره ملی شیرینی و شکلات ایران اشاره نمود. در مجموعه تولیدی گز شاهکار (بلداجی اصل) با تولید بیش از ۳۴ نوع گز از جمله گز آردی و گز لقمه ای با درصدهای متفاوت پسته و بادام و شیرین کننده های مانند: عسل، شکر و انواع انگبین تولید شده و به صورت گسترده در سطح کشور عرضه گردیده است و حتی به صورت متمرکز در فروشگاه های رسمی گز اصفهان، شاهکار در ۳ شعبه در شهر اصفهان در بسته بندی های مقوایی، فلزی و چوبی به فروش میرسند.فروشگاه گز شاهکار با هدف ارائه و فروش بدون واسطه و راحت گز با کیفیت و تولید روز فروش به سراسر ایران و با حداقل زمان ارسال راه اندازی شده است، امید است بتوانیم در لحظات شیرین زندگی شما سهم کوچکی در شیرین کردن کام شما داشته باشیم.شما میتوانید برای خرید عمده گز شاهکار اینجا کلیک کنید.

شماره تماس:
09910364269 - 03136252479

ایمیل: Info@shahkargaz.com

آدرس کارخانه: چهارمحال و بختیاری، بلداجی، بلوار کاشانی، کارخانه گز شاهکار
ساعت کاری: شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰ جمعه ها  ۸:۳۰ تا ۱۳:۰۰

سبد خرید
حساب کاربری من
خانه
فهرست