کارخانه خون سازی ، معرفی بهترین آجیل های خون ساز🌰

آجیل های خون ساز بدن

کم خونی، یک بیماری شایع خونی است که با کاهش تعداد گلبول های قرمز خون یا یا با تولید کمتر هموگلوبین مشخص می شود این بیماری می تواند ناشی از کمبود برخی ویتامین ها، مواد معدنی و هورمون ها باشد. آجیل ها به عنوان یکی از غنی ترین خوراکی های دنیا برای تامین مواد معدنی و ویتامین ها مصرف میشوند . آجیل های خون ساز زیادی وجود دارند که در باره هر کدام مفصل صحبت میکنیم . در اینجا به برخی از مهمترین ترکیبات کلیدی در خون سازی اشاره میکنیم.

1آهن ؛ سوخت خون شما

آهن را به عنوان سوختی که بدن برای ساختن هموگلوبین نیاز دارد، در نظر بگیرید، آهن همان ماده ایست که اکسیژن را در بدن شما حمل می کند. اگر آهن بدن شما کم باشد، احساس خستگی زیادی می کنید و رنگ پریده به نظر می رسید. در اصل مهمترین ترکیب برای خون سازی آهن است .

2.ویتامین B12 و اسید فولیک: سازندگان سلول

ویتامین B12 و اسید فولیک مانند کارگران ساختمانی بدن شما هستند – آنها به ساخت DNA مورد نیاز برای سلول های جدید، از جمله گلبول های قرمز خون کمک می کنند. اگر به اندازه کافی این ویتامین ها را دریافت نکنید، بدن شما شروع به ساخت گلبول های قرمز بزرگ و نا بالغ می کند که در کار اکسیژن رسانی به بدن خوب نیستند. ویتامین B12 از ویتامین هایی است که در خوراکی های کمی وجود دارد .

3.ویتامین C ، همکار آهن(Fe)

ویتامین C مانند یک موتور تقویتی توربو برای آهن است. ویتامین c به طور مستقیم از کم خونی جلوگیری نمی کند، اما به بدن شما کمک می کند آهن را بهتر و سریع تر جذب کنید و مطمئن شوید که هدر نمی رود میدانید که بخش زیادی از خوراکی های ما در روده فرصت جذب ندارند و دفع میشوند اما ویتامین c جذب آهن از روده هارا سریع تر میکند.

4اریتروپویتین: بازرس کم خونی

اریتروپویتین هورمونی است که اگر حس کند شما کم خونی گرفتید ، به مغز استخوان شما می گوید که مشغول ساخت گلبول های قرمز خون شود. اریتروپوییتین از کلیه ها ترشح میشود و اگر کلیه‌های شما درست کار نمی‌کنند یا شرایطی دارید که این هورمون را کاهش می‌دهد، می‌تواند منجر به کم خونی شود. ورزشکاران حرفه ای دو ماه قبل از مسابقات خود در مناطق با ارتفاع زیاد مثل بلداجی ، کمپ میزنند ، کاهش اکسیژن باعث تولید خون بیشتر و غلیظ تر میشود ، در نتیجه میزان استقامت و قدرت آن ها در مسابقات بیشتر میشود .

آجیل ها سوخت کارخانه خون سازی بدن ، مهمترین آجیل های خون ساز

آجیل منبع فوق العاده بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی هست که می تواند به پیشگیری و درمان کم خونی کمک کند. برخی از موثرترین آجیل ها در این زمینه عبارتند از: بادام، بادام هندی و بادام زمینی،پسته ، گردو و بادام برزیلی

بادام: مبارزان کوچک و قدرتمند در برابر کم خونی

بادام به عنوان یک نیروگاه از مواد مغذی شناخته شده است که فواید سلامتی قابل توجهی دارد. آنها مملو از چربی های  غیراشباع سالم برای قلب هستند که می توانند با کاهش سطح LDL (کلسترول بد) و افزایش سطح HDL (کلسترول خوب) به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کنند. آنها همچنین منبع عالی فیبر و پروتئین هستند، احساس سیری را تقویت می کنند و به مدیریت وزن کمک می کنند. محتوای آنتی اکسیدانی بالا، در درجه اول از ویتامین E، از سلول های شما در برابر آسیب اکسیداتیو مضر محافظت می کند. بادام مواد معدنی مهمی مانند منیزیم و منگنز را همراه با سطوح قابل توجهی از ویتامین B2 (ریبوفلاوین) فراهم می کند. نکته مهم این است که بادام با مقدار مناسبی آهن و مقدار کمی مس به تشکیل گلبول های قرمز خون کمک می کند و با شرایطی مانند کم خونی مقابله می کند. شاخص گلیسمی پایین آنها را برای افراد مبتلا به دیابت مناسب می کند. مجموعه ای از مواد مغذی بادام از سلامت کلی حمایت می کند و به سلامت استخوان ها، عملکرد مغز، گوارش و سلامت پوست کمک می کند. بادام به عنوان یک غذای همه کاره و غنی از مواد مغذی، یک مکمل عالی برای یک رژیم غذایی متعادل است. 30 گرم (حدود 23 بادام کامل) تقریباً 1.1 میلی گرم آهن را ارائه می دهد که حدود 6 درصد از مصرف توصیه شده روزانه است. یکی از انواع گز اصفهان ، گز بادامی است که در بهترین نوع آن از بادام مامایی در تهیه آن استفاده میشود . این نوع گز با وجود مقدار زیاد بادام یکی از بهترین منابع تغذیه ای برای تامین منابع آهن است .

بادام یک آجیل خون ساز

بادام هندی: یک میان وعده آهنی

بادام هندی یکی دیگر از آجیل های خون ساز برای مبارزه با کم خونی است. بادام هندی منبع عالی مواد مغذی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. بادام هندی منبع منبع خوبی از چربی های  غیراشباع امگا 3 و 6 سالم برای قلب، پروتئین و فیبر غذایی هستند که سلامت قلب و عملکرد خوب گوارش را ارتقا می دهند. به ویژه میزان آهن موجود در بادام هندی قابل توجه است. بادام هندی حاوی تقریباً 1.9 میلی گرم آهن در هر 30 گرم هستند که به دریافت روزانه توصیه شده آهن کمک می کند. این تقریباً 10٪ از مصرف روزانه توصیه شده است. کمبود آهن می تواند منجر به کم خونی شود که با خستگی، ضعف و کاهش توانایی تمرکز مشخص می شود. با گنجاندن غذاهای غنی از آهن مانند بادام هندی در رژیم غذایی خود می توانید از کم خونی ناشی از فقر آهن جلوگیری کنید. علاوه بر این، بادام هندی سرشار از مس و منیزیم است که برای تولید انرژی، سلامت مغز و سلامت استخوان ها مهم هستند. با این حال، در حالی که بادام هندی می تواند به یک رژیم غذایی متعادل و غنی از آهن کمک کند.

بادام هندی یک آجیل آهنی

بادام زمینی: گزینه ای مقرون به صرفه برای مصرف آهن

بادام زمینی نه تنها مقرون به صرفه است، بلکه میزان خوبی از مواد مغذی را نیز فراهم می کند که می تواند به مبارزه با کم خونی کمک کند. 30 گرم بادام زمینی حدود 0.6 میلی گرم آهن، 0.2 میکروگرم فولات و مقدار کمی ویتامین C فراهم می کند. اگرچه این مقادیر کمتر از مقدار موجود در بادام و بادام هندی است، بادام زمینی هنوز یک میان وعده خوب است. به علاوه، بادام زمینی سرشار از پروتئین است و مقدار مناسبی از چربی های سالم را تامین می کند. بنا بر این بادام زمینی هم در دسته آجیل های خون ساز قرار میگیرد .

بادام زمینی ، آجیل خون ساز ارزان

گردو: نیروگاه مواد مغذی

گردو به دلیل ویژگی های غذایی منحصر به فرد خود شناخته شده است، و آنها را به بهترین انتخاب برای افراد آگاه به سلامت تبدیل می کند. این آجیل های چروک مانند مغز، سرشار از مواد مغذی ضروری هستند که به فواید سلامتی مختلفی کمک می کنند . ویژگی برجسته گردو محتوای استثنایی اسیدهای چرب امگا 3 به ویژه اسید آلفا لینولنیک (ALA) است. امگا 3 برای سلامت قلب، کاهش التهاب و حمایت از عملکرد مغز ضروری است. آنها همچنین منبع خوبی از پروتئین و فیبر غذایی هستند که به سیری و سلامت دستگاه گوارش کمک می کنند.

در زمینه کم خونی، گردو مقدار مناسبی آهن را تامین می کند. هر وعده 30 گرم گردو حاوی حدود 0.82 میلی گرم آهن است که برای تولید هموگلوبین و جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن مهم است.این آجیل خون ساز علاوه بر این، آنها مقدار کمی فولات (B9)، تقریباً 28 میکروگرم در هر وعده یک اونس را فراهم می کنند که برای تشکیل گلبول های قرمز خون ضروری است و می تواند به جلوگیری از کم خونی ناشی از کمبود فولات کمک کند . گردو همچنین سرشار از مواد مغذی ضروری دیگر مانند ویتامین E، یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب کمک می کند، و منیزیم که برای سلامت استخوان و تولید انرژی مهم است.

گردو مقوی ترین آجیل های خون ساز

پسته: آجیل کوچک با فواید بزرگ ، معروف ترین آجیل خون ساز

پسته نه تنها یک میان وعده لذت بخش و رضایت بخش است، بلکه منبعی از مواد مغذی حیاتی است. این آجیل‌های کوچک مملو از تعداد بی‌شماری از عناصر تقویت‌کننده سلامتی هستند، از جمله چربی‌های غیراشباع سالم برای قلب، پروتئین، فیبر غذایی، و مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی.

یکی از فواید اولیه پسته برای سلامتی، محتوای چربی سالم آن است که می تواند با کاهش سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب، باعث سالم ماندن قلب میشود . همچنین، غنی از فیبر غذایی است و به هضم غذا کمک می کند و احساس سیری را تقویت می کند و به مدیریت وزن کمک می کند.

یک جنبه جالب پسته در زمینه کم خونی، آهن و ویتامین B9 (فولات) آن است. آهن نقش مهمی در تشکیل گلبول های قرمز خون و پیشگیری از کم خونی دارد. یک وعده 30 گرم پسته حاوی تقریباً 1.1 میلی گرم آهن است. آنها همچنین مقدار قابل توجهی فولات را با حدود 14 میکروگرم در هر اونس ارائه می دهند. فولات برای بدن برای تولید گلبول های قرمز سالم و جلوگیری از کم خونی ناشی از کمبود فولات ضروری است.

علاوه بر این، پسته حاوی سایر مواد مغذی ضروری مانند ویتامین B6، تیامین و مس است که برای سلامت کلی، از جمله سلامت مغز، عملکرد اعصاب و سیستم ایمنی قوی حیاتی هستند. همچنین مهم ترین مغزی که در تهیه گز اصفهان استفاده میشود ، پسته است . گز های با کیفیت که با مقدار زیادی پسته و گزانگبین تهیه شده اند ، بهترین منبع برای تامین آهن و چربی های مفید مثل چربی ها امگا 3 و 6 هستند . برای خرید گز های پسته ای اصفهان روی این لینک کلیک کنید .

پسته خون ساز ترین آجیل ایرانی

آجیل برزیلی: منبع سلنیوم

آجیل برزیلی گنج بزرگی در دنیای آجیل است که عمدتاً به دلیل محتوای بالای سلنیوم شناخته شده است. با این حال، آجیل برزیلی می تواند در مبارزه با کم خونی کمک کند. 30 گرم آجیل برزیلی (یعنی تقریباً شش آجیل) حاوی تقریباً 0.7 میلی گرم آهن است. این آجیل مغزی حدود 8 میکروگرم فولات(ویتامین B9) در هر 30 گرم دارد. ویتامین C زیادی در آجیل برزیلی وجود ندارد، اما میزان بالای سلنیوم آنها برای بسیاری از فرآیندهای بدن از جمله عملکرد تیروئید و سیستم ایمنی ضروری است.

بادام برززیلی

کدام آجیل های خون ساز ، بیشترین میزان آهن را دارند ؟

میزان آهن بر اساس 28 گرم یا یک اونس از هر مغز بررسی شده است که تقریبا به اندازه یک مشت کوچک است .

1. بادام هندی: تقریباً 1.9 میلی گرم آهن رتبه 1 آجیل های خون ساز

2. بادام: تقریباً 1.1 میلی گرم آهن

3. پسته: تقریباً 1.1 میلی گرم آهن

4. گردو: تقریباً 0.82 میلی گرم آهن

5. آجیل برزیلی: تقریباً 0.7 میلی گرم آهن

6. بادام زمینی: تقریباً 0.6 میلی گرم آهن ارزان ترین آجیل های خون ساز

1 نظر در “کارخانه خون سازی ، معرفی بهترین آجیل های خون ساز🌰

  1. محمود جمالی گفت:

    سلام من کم خون هستم
    مطالب گفته شده نظر مرا به آجیل عوض کرد
    ولی آنقدر گران است که سالی یک بار در عیدمصرف میکنیم جمالی ازگرمسار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه اینترنتی گز شاهکار (بلداجی اصل)

یک نکته را قبل از”خرید گز” نباید فراموش کرد که گز با کیفیت و مرغوب حاصل تجربه و زحمات تولید کنندگان آن است و قطعاْ این کیفیت اتفاقی نخواهد بود. مجموعه گز شاهکار؛ در سال ۱۳۵۳ توسط حاج احمد طهماسبی تأسیس شد و لقب اولین تولید کننده گز در پایتخت گز ایران(بلداجی) را به همراه دارد. از جمله افتخارات گز شاهکار می توانیم به تولید کننده برتر سازمان غذا دارو در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷و واحد نمونه تولیدی و کارفرمایی نمونه در سال ۱۳۹۶ و تولید کننده منتخب در شانزدهیمن و هجدهمین جشنواره ملی شیرینی و شکلات ایران اشاره نمود. در مجموعه تولیدی گز شاهکار (بلداجی اصل) با تولید بیش از ۳۴ نوع گز از جمله گز آردی و گز لقمه ای با درصدهای متفاوت پسته و بادام و شیرین کننده های مانند: عسل، شکر و انواع انگبین تولید شده و به صورت گسترده در سطح کشور عرضه گردیده است و حتی به صورت متمرکز در فروشگاه های رسمی گز اصفهان، شاهکار در ۳ شعبه در شهر اصفهان در بسته بندی های مقوایی، فلزی و چوبی به فروش میرسند.فروشگاه گز شاهکار با هدف ارائه و فروش بدون واسطه و راحت گز با کیفیت و تولید روز فروش به سراسر ایران و با حداقل زمان ارسال راه اندازی شده است، امید است بتوانیم در لحظات شیرین زندگی شما سهم کوچکی در شیرین کردن کام شما داشته باشیم.شما میتوانید برای خرید عمده گز شاهکار اینجا کلیک کنید.

شماره تماس:
09910364269 - 03136252479

ایمیل: Info@shahkargaz.com

آدرس کارخانه: چهارمحال و بختیاری، بلداجی، بلوار کاشانی، کارخانه گز شاهکار
ساعت کاری: شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰ جمعه ها  ۸:۳۰ تا ۱۳:۰۰

سبد خرید
حساب کاربری من
خانه
فهرست