گز،بهترین جایگزین شکلات برای بچه ها

بهارین جایگزین شکلات برای بچه ها

بهترین جایگزین شکلات برای بچه ها

در این مقاله ابتدا به عادت شناسی تمایل انسان به شیرینی و شکلات میپردازیم سپس جایگزین کردن این عادت با خوراکی های مفید دیگه رو بررسی میکنیم و در اخر یکی از بهترین جایگزین های شکلات برای بچه هارو به شما معرفی میکنیم.

1.عادت تمایل به شیرینی و شکلات

از قدیم شکلات به عنوان یه خوراکی مضر به مردم معرفی شده است.شاید پوستر های فراوانی از دندان پزشک ها دیده باشین که میگن شکلات باعث پوسیدگی دندان ها میشه.

آقای جیمز کلیر از بزرگترین روان شناسان حوزه عادت شناسی میگه:یک عادت نمیتونه حذف بشه ولی توانایی جایگزین شدن رو داره.مثلا تمایل به چیپس به علت حس ترد بودنی هست که به انسان میده پس میشه با خوردن یه خوراکی ترد دیگه ولی کم ضرر تر جایگزین بشه.یا مثلا سیگار کشیدن بخاطر حس اون دود گرمی هست که داخل ریه ها کشیده میشه میبینین که الان یکی از روش های ترک سیگار استفاده از سیگار های برقی هست که بجای دود سیگار بخار آب و کمی عصاره های گیاهی دارن.

تمایل به خوردن شیرینی جات از قدیم در هر انسانی وجود داشته.دلیلشم این بوده که سوخت اصلی بدن ما گلوکز است و به صورت غریزی ما برای بقا به موادی که دارای گلوکز هستن تمایل داریم.گلوکز در میوه ها،شکر و انواع شیرینی یافت میشه ولی مضراتی هم داره.

گز بهترین جایگزین شکلات کودکان

مضرات گلوکز(قند):

همونجور که انسان به قند میل شدیدی داره بقیه موجودات ریز و درشت هم تمایل شدیدی دارن.از این موجودات میشه به باکتری های نرمال دهان اشاره کرد.تا حالا تجربه کردین وقتی صبح چیزی نخوردین و یباره یچیز شیرین میخورین بعد از مدتی دهنتون حس ترشی میده؟

این اتفاق به این خاطر هست که باکتری های حفره دهان شما قند رو مصرف میکنن و اون حس ترشی هم مواد باقی مانده از مصرف قند در دهان شماست.این مواد ترش خاصیت اسیدی دارن و میتونن مینای دندان شما رو حل کنن پس با خوردن شیرینی های دارای گلوکز فراوان مخصوصا اون شیرینی هایی که لای دندون میچسبن مثل شکلات و سوهان احتمال خراب شدن دندان ها بالا میره.

البته سوهان عسلی اصفهان مزیتش نسبت به سوهان قم اینه که به دندون نمیچسبه و میتونین به راحتی استفاده کنین.

2.قند های مصنوعی جایزگزین خوبی هستن ؟

قند های مصنوعی که امروزه در فراوده های دیابتی و آدامس های بدون قند ازشون استفاده میشه هیچ کالری ندارن و ضرری هم برای دندان های شما ندارن اما حواستون باشه که درسته ضرری برای دندان ها ندارن ولی برای قسمت های مختلف بدن شما ممکنه آسیب زا باشن در اینجا چنتا از قند های مصنوعی رو بررسی میکنیم.

 

سدیم ساخارین:

هر گرم ساخارین به اندازه 80 گرم شکر حس شیرینی به شما میده این قند در سیستم های دارویی مثل شربت ها و پاستیل ها استفاده میشه و چون کالری نداره یه گزینه مناسب برای افراد دیابتی به حساب میاد اما یه عارضه مهم داره:

مصرف طولانی مدت ساخارین ریسک بروز سرطان مثانه را تا 60 درصد افزایش میدهد و از سال 2000 در لیست مواد با ریسک سرطان توسط سازمان غذا دارو آمریکا معرفی شد.

ساختار آسپارتام قند مصنوعی

آسپارتام:

آسپارتام که این روزا خیلی معروف  شده و در انواع آدامس و نوشابه ها مث نوشابه زیرو استفاده میشه کم ضرر ترین شیرین کننده مصنوعی است که تقریبا ضرری نه برای دندان و نه برای بقیه اندام ها نداره.تحقیقات کمی احتمال مرتبط بودن آسپارتام با افسردگی رو نشون میده که در حد شایعه هستن و اعتبار علمی ندارن.

دلیل اصلی دوری مردم از آسپارتام اینه که اکثرا شیرینی و طعمش رو نمسپبندن و بیشتر  توسط افراد دیابتی که نمیتونن شیرینی طبیعی مصرف کنن ازش استفاده میشه. اما اگه شما یا کودک شما از طعم آسپارتام خوشتون میاد میتونه جایگزین مناسبی بجای قند(گلوکز) برای شما باشه.

 

3.گز اصفهان،مفید ترین و بهترین جایگزین شکلات برای بچه ها

خب بیاین یه مقایسه ریزی بین شکلات و گز آردی 42 درصد پسته داشته باشیم تا از نظر میزان کالری،پروتئین،چربی و… این دو خوراکی رو بررسی کنیم.

گز 42 درصد پسته شکلات
12 گرم پروتئین در هر 100 گرم 5 گرم پروتئین در هر 100 گرم
0 گرم چربی 31 گرم چربی در هر 100 گرم
320 کالری در هر 100 گرم 546 کالری در هر 100 گرم
بدون ماده نگهدارنده اغلب دارای ماده نگهدارنده

خب با یه نگاه ساده به جدول میشه فهمید ارزش غذایی گز خیلی بالاتر از شکلات است.منبع این حقایق تغذیه ای بخش GOOGLE NUTRITION است که میتونین ارزش غذایی انواع خوراکی ها رو مقایسه کنین.

گز اصفهان از قدیم خوراکی محبوب بچه ها:

میدونین که شکلات نزدیک به 40 ساله که وارد کشور شده و در اختیار عموم قرار گرفته.قبل از اون صرفا در اختیار اشراف و ثروتمندان بوده.اما از دهه های 40 تا 70 در اصفهان گز رو به عنوان جایگزین شکلات و میان وعده مدرسه برای کودکان ذر نظر میگرفتن.شکل گز هم شبیه گز آردی 42 درصد پسته انگبینی ما یه گز بزرگ بوده که حدود 70 گرم وزن داشته.

گز بهترین جایگزین شکلات

 

مزایای گز نسبت به شکلات:

مهمترین مزیت گز نسبت به شکلات اینه که لای دندون گیر نمیکنه و باعث آسیب به دندان ها نمیشه.مزیت دوم ارزش غذایی بالاتر گز نسبت به شکلاته.مهمترین جز برای رشد و نمو کودکان پروتئین است.وقتی به داروخانه میرین که شیرخشک بخرین اگه دقت کنین شیر خشکی گرون تره که درصد پروتئین بیشتری داره.

به ازای هر100 گرم گز شما 12 گرم پروتئین دریافت میکنین که این مقدار در شکلات 5 گرم است.همچنین در گز هیچ روغنی استفاده نمیشه ولی شکلات حاوی 31 گرم چربی به ازای هر 100 گرمه که وقعا مقدار زیادیه.

 

نبود مواد نگهدارنده:

گز شاهکار هیچ ماده نگهدارنده ای نداره و ماندگاری بالای خودش رو مدیون بسته بندی خاص خودشه اما اکثر شکلات هایی که میخرین ماده نگهدارنده شیمیایی دارن تا مدت بیشتری تازه بمونن خب مشخصه که نگهدارنده شیمیایی برای سلامتی ضرر های فراوان داره.

 

دیدگاهی در مورد “گز،بهترین جایگزین شکلات برای بچه ها

  1. زینب پورموسوی گفت:

    من یه مادرم و واقعا از این نوشته لذت بردم پیروز باشین

    1. مدیر سایت گفت:

      انشالله سلامت و پیروز باشین

  2. مستانه حیدری گفت:

    دخترم رز عاشق گزای شماست😅❤️

    1. مدیر سایت گفت:

      ما هم عاشق کوچولوهای شاهکار هستیم

  3. الهه اسماعیلی گفت:

    شما گز بدون شکر هم دارین؟

    1. مدیر سایت گفت:

      بله گز لقمه ای 43 درصد پسته ممتاز ما بدون شکر هست توی لیست محصولات میتونین پیداش کنین.

  4. مهرسا سلیمی گفت:

    آدم عکسا رو میبینه دلش گز آردی میخواد وقتی گاز میزنی کل بدنت با آرد یکی بشه😂😂

    1. مدیر سایت گفت:

      آدم برا خوردن دوتا چیز باید چشماشو ببنده یکی گز آردی یکی کله پاچه😂😂

  5. رضا حیدری گفت:

    سلام
    رپورتاژ آگهی در حوزه کاری شما در سایت کوئیک فیت
    تلگرام: @rezahyd94

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه اینترنتی گز شاهکار (بلداجی اصل)

یک نکته را قبل از”خرید گز” نباید فراموش کرد که گز با کیفیت و مرغوب حاصل تجربه و زحمات تولید کنندگان آن است و قطعاْ این کیفیت اتفاقی نخواهد بود. مجموعه گز شاهکار؛ در سال ۱۳۵۳ توسط حاج احمد طهماسبی تأسیس شد و لقب اولین تولید کننده گز در پایتخت گز ایران(بلداجی) را به همراه دارد. از جمله افتخارات گز شاهکار می توانیم به تولید کننده برتر سازمان غذا دارو در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷و واحد نمونه تولیدی و کارفرمایی نمونه در سال ۱۳۹۶ و تولید کننده منتخب در شانزدهیمن و هجدهمین جشنواره ملی شیرینی و شکلات ایران اشاره نمود. در مجموعه تولیدی گز شاهکار (بلداجی اصل) با تولید بیش از ۳۴ نوع گز از جمله گز آردی و گز لقمه ای با درصدهای متفاوت پسته و بادام و شیرین کننده های مانند: عسل، شکر و انواع انگبین تولید شده و به صورت گسترده در سطح کشور عرضه گردیده است و حتی به صورت متمرکز در فروشگاه های رسمی گز اصفهان، شاهکار در ۳ شعبه در شهر اصفهان در بسته بندی های مقوایی، فلزی و چوبی به فروش میرسند.فروشگاه گز شاهکار با هدف ارائه و فروش بدون واسطه و راحت گز با کیفیت و تولید روز فروش به سراسر ایران و با حداقل زمان ارسال راه اندازی شده است، امید است بتوانیم در لحظات شیرین زندگی شما سهم کوچکی در شیرین کردن کام شما داشته باشیم.شما میتوانید برای خرید عمده گز شاهکار اینجا کلیک کنید.

شماره تماس:
09910364269 - 03136252479

ایمیل: Info@shahkargaz.com

آدرس کارخانه: چهارمحال و بختیاری، بلداجی، بلوار کاشانی، کارخانه گز شاهکار
ساعت کاری: شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰ جمعه ها  ۸:۳۰ تا ۱۳:۰۰

سبد خرید
حساب کاربری من
خانه
فهرست