خرید سوهان قم یا سوهان عسلی اصفهان؛کدوم بهتره؟

سوهان عسلی زعفرانی

سوهان عسلی زعفرانی(سوهان اصفهان)

سوهان عسلی اصفهان؛حق دارین اگه وقتی اسم سوهان میاد یاد سوهان قم بیفتین یا وقتی اسم گز میاد یاد گز اصفهان میفتین.قطعا گز و سوهان توی استان های دیگه هم پیدا میشه ولی اینا معروف شدن.اما شاید جالب باشه بدونین سوهان اصفهان قدمت بیشتری از سوهان قم داره توی این مقاله یه مختصری در مورد تاریخچه سوهان براتون میگیم و بعدش مقایسه میکنیم که چه تفاوتی بین سوهان قم و سوهان عسلی اصفهان هست و کدوم بهتره.در آخرم یه مدل سوهان عسلی اصفهان که خودمون با عسل و زعفران و هل درست میکنیم رو بهتون معرفی میکنیم.

داستان ناصرالدین شاه و سوهان قم:

تاریخ سوهان قم معروف برمیگرده به دوره قاجار،یک روز به مناسبت افتتاح صحن جدید حضرت معصومه قرار بود ناصرالدین شاه شخصا برای افتتاح بیاد ولی بخاطر اینکه شایعه هایی برای ترور ایشون پخش شده بود نماینده خودشون رو فرستادن.
بعد از افتتاح و صرف ناهار مردم قم، حلوایی رو آوردن که با پسته کوبیده شده تزیین شده بود. نماینده شاه به قدری خوشش اومد که گفت این حلوا مانند سوهان غذای مارا برد و هضم کرد.از اون موقع اسم این حلوای آردی به سوهان معروف شد.
تاریخ سوهان قم به دوره قاجار برمیگرده اما سوهان اصفهان مال دوره صفویه و دوره شاه عباسه.

مطالعه تاریخچه کامل گز اصفهان از صفویه تا 1401

حلوای آردی؛ سوهان قم:

سوهان قم در حقیقت سوهان آردی هست که از آرد جوانه گندم، کره یا روغن حیوانی،شکر،عسل، زعفران، هل و پسته و بادام تشکیل میشود.بستگی به مواد تشکیل دهنده سوهان قیمتش خیلی فرق میکنه.
مثلا بیاین قیمت این دوتا سوهان رو با هم مقایسه کنیم:
این قیمت هایی که داریم بررسی میکنیم مال شهریور 1401 هست یه دفه چند ماه دیگه این مقاله رو خوندین جا نخورین!!

سوهان عسلی زعفرانی

سوهان1:

  • جوانه گندم کیلویی 110 هزارتومن
  • شکر کیلویی 30 هزار تومن
  • روغن نباتی کیلویی 75 هزار تومن
  • پسته درجه 2:کیلویی 350 هزار تومن
  • رنگ خوراکی زعفران:هر 25 سی سی 30 هزار تومن
  • هل ایرانی کیلویی 700 هزار تومن

قیمت حدودی کیلویی 180 هزار تومان

سوهان 2:

  • جوانه گندم کیلویی 110 هزارتومن
  • عسل طبیعی کوهستان کیلویی 250 هزارتومن
  • کره استریل حیوانی کیلویی 250 هزار تومن
  • پسته استریل سبز درجه 1 کیلویی 650 هزار تومن
  • زعفران به ازای هر 25 سی سی 240 هزار تومن
  • هل اکبر کیلویی 1 میلیون و 300 هزار تومن

قیمت حدودی کیلویی 400 هزار تومن

اگه یه نگاه ساده به مواد تشکیل دهنده سوهان 1 و 2 بندازین میبینین که قیمت مواد تشکیل دهنده سوهان 2 حدود 2.5 برابر سوهان 1 است.قطعا سوهانی که با کره و عسل طبیعی درست شده خوشمزه تره و برای سلامتی هم مفید تره.جالبه بدونین عسل کنار که توی گز شاهکار و سوهان عسلی زعفرانی استفاده میشه اندیس گلایسمی پایین تری نسبت به شکر داره و برای افراد دیابتی از شکر مناسب تره.

 

دلیل اصلی خوشمزه بودن سوهان:

شاید باورش براتون سخت باشه اما دلیل اصلی خوشمزه بودن سوهان قم یا سوهان عسلی اصفهان اون کره یا روغنی هست که توش استفاده میشه.حالا چرا؟

عمر انسان خدود 65 میلیون ساله و تا حدود 300 سال پیش غذا همیشه در دسترس همه نبوده و انسان،چون هر روز غذا یا شکار گیرش نمیومده مجبور بوده غذاهایی بخوره که بتونه برای چند روز اونا رو ذخیره کنه.این فرم ذخیره ای همون چربی هست که الان هم اگه شما غذای مازاد نیاز روزانتون رو بخورین به شکل چربی در ناحیه شکم و داخل ران و پهلو ذخیره میشه.داخل DNA انسان تمایل به چربی،واسه بقا و زنده موندن وجود داره.با اینکه حدود 300 ساله که غذا به راحتی در اختیار همه هست اما این تمایل نزدیک به چند میلیون سال با انسان همراه بوده و هست.

همینه که وقتی یه غذایی چرب تره بنظرتون خوشمزه تره و تمایل بیشتری به خوردنش دارین چون DNA شما میگه که بخور تا زنده بمونی…

مواد تشکیل دهنده سوهان عسلی زعفرانی:

مواد تشکیل دهنده اصلی سوهان عسلی اصفهان شامل عسل،زعفران،هل،جوانه گندم و پسته است که به ترتیب در مورد هر کدوم صحبت میکنیم.

هل:

از خوش عطر ترین گیاهان دنیا میشه به هل اشاره کرد.این گیاه همیشه سبز از تیره زنجبیل است و به عنوان ماده معطر در شیرینی ها و صنایع عطر سازی استفاده میشه.معروف ترین هل دنیا هل اکبر نام داره که در هندوستان و بخشی از پاکستان رشد میکنه و عطر قوی داره.قیمت جهانی هل اکبر به ازای هر کیلو 70 دلاره و جز گرون قیمت ترین ترکیبات سوهان به حساب میاد.

وجود هل در سوهان نقش مهمی در عطر و بوی سوهان داره به قدری که اگه هل اکبر اصیل توی سوهان استفاده شده باشه شما با باز کردن جعبه سوهان میتونین بوی هل رو حس کنین.

عسل:

عسل جز اصلی شیرین کننده سوهان عسلی است و انواع مختلفی داره.میدونین عسل ها بر اساس اینکه از کدوم گیاه تهیه بشن یا نژاد زنبوری که اون عسل رو تولید میکنه انواع مختلفی دارن.به صورت سنتی سوهان اصفهان با عسل گون و کنار به صورت ترکیبی درست میشده.عسل کنار خوب به قدری قوی و شیرین است که شما نمیتونین خالی یک قاشق از اون رو مصرف کنین.

rawhoney

 

زعفران:

طلای سرخ لقب زعفران ایرانی است و به مقدار زیاد در سوهان عسلی زعفرانی استفاده میشه.جالبه بدونین وقتی از اروپایی ها میپرسن اسم ایران شما رو یاد چی میندازه زعفران و پسته توی انتخاب اکثرشون هست.زعفران از خوراکی هایی است که تقلب بسیاری در تهیش اتفاق میفته ولی شاهکار به شما قول میده چه در گز لقمه ای زعفرانی و چه در سوهان عسلی زعفرانی از مرغوب ترین زعفران استفاده میشه.

 

فرق سوهان عسلی اصفهان و سوهان قم:

تا اینجا در مورد سوهان قم حرف زدیم و داستان بوجود اومدنش در دوره قاجار رو براتون تعربف کردیم اما سوهان عسلی زعفرانی اصفهان در دوره شاه عباس و اوج شکوفایی اصفهان تولید شده حدودا 300 سال قبل از سوهان قم.این نوع سوهان که به سوهان عسلی معروفه بجای آرد بخش بزرگیش با عسل درست شده و نازک تره.سوهان عسلی اصفهان به دندون نمچسبه و ظاهر نسبتا براقی داره،نازکه و با چیپس پسته و خلال بادام تزیین میشه.

اما سوهان قم ضخیمه،لای دندون گیر میکنه،چرب تره چون محتوای روفن بیشتری داره و با آرد درست میشه.هر دو نوع سوهان خوشمزه هستن ولی مخاطب هاشون فرق میکنه اگه شما به دنبال یه سوهان کم چرب هستین باید سوهان عسلی زعفرانی رو انتخاب کنین و اگه به دنبال یه سوهان چرب و خوشمزه هستین میتونین سوهان قم رو انتخاب کنین.

 

سوهان عسلی زعفرانی شاهکار:

به نقل از حاج احمد طهماسبی بنیان گذار گز شاهکار:سال 53 که از اصفهان به روستای خودم اومدم اصلا قصد نداشتم گز درست کنم یه مدل سوهان سنتی اصفهان  بود که اونو درست میکردم و فله ای میفروختم به قدری فروشش خوب بود داداشم حاج علیداد بهم گفت بیا گزم تولید کنیم.اول از این گز حبه ای ریزای 28 درصد میزدیم.و لای نخ میپیچیدیم چون برق و لوازم بسته بندی نبود.اگه اون سوهان عسلی نبود شاهکاری هم نبود.

 

سوهان عسلی زعفرانی

 

این سوهان خوشمزه که الان نزدیک به 50 سال قدمتشه با عسل طبیعی،زعفران قائنات،چیپس پسته استریل و کره محلی درست میشه و به قدری ترد و خوشمزس که شما میتونین ده تا دونشو بدون اینکه شیرینیش دلتون رو بزنه با چایی میل کنین این محصول و ویژگی های کاملش رو براتون توی لینک زیر میذارم.

خرید سوهان عسلی زعفرانی شاهکار

و

سوهان اصفهان بدون شکره؟

شیرین کننده اصلی سوهان اصفهان عسل هست ولی درصد کمی هم شکر داره

سوهان بسته بندیه یا کیلویی؟

چون سوهان اصفهان خیلی نازکه حتما باید بسته بندی باشه

نوع عسل موجود در سوهان عسلی چیه؟

عسل کنار و گون بختیاری

ماندگاری سوهان عسلی اصفهان چقدره؟

سوهان عسلی حدودا 4 ماه تازه میمونه

 

دیدگاهی در مورد “خرید سوهان قم یا سوهان عسلی اصفهان؛کدوم بهتره؟

  1. سمیه شاه وردی گفت:

    سوهان ها بسته ای هستن یا کیلویی؟

    1. مدیر سایت گفت:

      چون سوهان اصفهان نازکه فقط بسته ای داره تا توی حمل سالم بمونه

  2. بهنود نوربخش گفت:

    سوهان فقط اصفهان والسلام

  3. عبدالملک شیرودی گفت:

    واقعا سوهانتون خوشمزس

    1. مدیر سایت گفت:

      نوش جونتون باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه اینترنتی گز شاهکار (بلداجی اصل)

یک نکته را قبل از”خرید گز” نباید فراموش کرد که گز با کیفیت و مرغوب حاصل تجربه و زحمات تولید کنندگان آن است و قطعاْ این کیفیت اتفاقی نخواهد بود. مجموعه گز شاهکار؛ در سال ۱۳۵۳ توسط حاج احمد طهماسبی تأسیس شد و لقب اولین تولید کننده گز در پایتخت گز ایران(بلداجی) را به همراه دارد. از جمله افتخارات گز شاهکار می توانیم به تولید کننده برتر سازمان غذا دارو در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷و واحد نمونه تولیدی و کارفرمایی نمونه در سال ۱۳۹۶ و تولید کننده منتخب در شانزدهیمن و هجدهمین جشنواره ملی شیرینی و شکلات ایران اشاره نمود. در مجموعه تولیدی گز شاهکار (بلداجی اصل) با تولید بیش از ۳۴ نوع گز از جمله گز آردی و گز لقمه ای با درصدهای متفاوت پسته و بادام و شیرین کننده های مانند: عسل، شکر و انواع انگبین تولید شده و به صورت گسترده در سطح کشور عرضه گردیده است و حتی به صورت متمرکز در فروشگاه های رسمی گز اصفهان، شاهکار در ۳ شعبه در شهر اصفهان در بسته بندی های مقوایی، فلزی و چوبی به فروش میرسند.فروشگاه گز شاهکار با هدف ارائه و فروش بدون واسطه و راحت گز با کیفیت و تولید روز فروش به سراسر ایران و با حداقل زمان ارسال راه اندازی شده است، امید است بتوانیم در لحظات شیرین زندگی شما سهم کوچکی در شیرین کردن کام شما داشته باشیم.شما میتوانید برای خرید عمده گز شاهکار اینجا کلیک کنید.

شماره تماس:
09910364269 - 03136252479

ایمیل: Info@shahkargaz.com

آدرس کارخانه: چهارمحال و بختیاری، بلداجی، بلوار کاشانی، کارخانه گز شاهکار
ساعت کاری: شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰ جمعه ها  ۸:۳۰ تا ۱۳:۰۰

سبد خرید
حساب کاربری من
خانه
فهرست