چای سبز واقعا باعث کاهش وزن میشود ؟

چای سبز چیست و چه تفاوتی با چای سیاه دارد؟

چای سبز که از چین و هند سرچشمه می گیرد، نوعی چای است که قرن هاست در سراسر جهان به دلیل فواید آن برای سلامتی جشن گرفته می شود. از برگ های گیاه کاملیا سیننسیس(Camellia sinensis) برای دم کردن چای سبز استفاده می شود، همان گیاهی که انواع دیگر چای از جمله چای سیاه از آن گرفته می شود.

چیزی که چای سبز را متمایز می کند ، نحوه فرآوری آن است. بر خلاف چای سیاه و اولانگ، برگ های چای سبز تخمیر نمی شوند ، در عوض، آنها تحت یک فرآیند بخارپز کردن سریع یا حرارت در تابه قرار می گیرند که از تخمیر جلوگیری می کند. این روش به حفظ رنگ سبز چای و حفظ ترکیبات فیتوشیمیایی قوی موجود در برگ ها کمک می کند.

از طرف دیگر، چای سیاه تحت یک فرآیند اکسیداسیون یا تخمیر کامل قرار می گیرد که به آن رنگ تیره تر و طعم قوی تری نسبت به چای سبز می دهد. روش فرآوری نه تنها بر رنگ و طعم تاثیر می گذارد بلکه ترکیب شیمیایی چای از جمله انواع و غلظت آنتی اکسیدان های موجود در آن را نیز تغییر می دهد.

 چه مواد و ترکیباتی در چای سبز باعث کاهش وزن می شود؟

اثرات بالقوه کاهش وزن چای سبز در درجه اول به دو ترکیب فعال زیستی نسبت داده می شود: کاتچین و کافئین.

کاتچین ها نوعی آنتی اکسیدان رایج در چای سبز هستند. در این میان، اپی گالوکاتچین گالات (EGCG) بیشترین تحقیقات و قدرت را دارد. نشان داده شده است که EGCG دارای اثر ترموژنیک (چربی سوز) است. این بدان معنی است که می تواند مصرف انرژی را افزایش دهد و به طور بالقوه به بدن کمک کند کالری و چربی بیشتری بسوزاند.

کافئین، یک محرک شناخته شده است که در چای سبز نیز یافت می شود. مطالعات متعدد نشان می دهد که کافئین می تواند چربی سوزی را بهبود بخشد و عملکرد ورزشی را بهبود بخشد، که ممکن است به کاهش وزن کمک کند. علاوه بر این، کافئین و EGCG می توانند به صورت هم افزایی عمل کنند، به این معنی که آنها با هم ممکن است تأثیر بیشتری بر کاهش وزن نسبت به هر یک از آنها به تنهایی داشته باشند.

ترکیبات چای سبز برای کاهش وزن

در هر فنجان چای سبز چقدر کافئین و کاتچین وجود دارد؟

هم کافئین و هم کاتچین ها، از جمله EGCG، در چای سبز یافت می شود. با این حال، مقدار دقیق بسته به عواملی مانند نوع چای سبز، شرایط رشد گیاهان چای، روش دم کردن و زمان دم کردن می تواند بسیار متفاوت باشد.

به طور متوسط، یک فنجان چای سبز 240 میلی لیتر حاوی حدود 30-50 میلی گرم کافئین و حدود 50-100 میلی گرم EGCG است. ماچا، نوعی چای سبز پودری است و به دلیل مصرف کامل برگ، دارای مقادیر بیشتری از هر دو ترکیب است و فواید بیشتری را ارائه می دهد.

در نتیجه، در حالی که چای سبز هیچ تاثیر جادویی برای کاهش وزن ندارد ، ترکیبات موجود در آن، به ویژه کافئین و کاتچین، ممکن است در هنگام مصرف به عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم که شامل یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم مصرف شود، به کاهش وزن کمک کند.

انواع چای سبز چینی و ژاپنی کدام هستند ؟

چای سبز چینی و ژاپنی به دلیل طعم های متمایز، روش های تهیه و فواید سلامتی خود مشهور هستند. در اینجا ما چهار نوع محبوب را مورد بحث قرار خواهیم داد: (چاه اژدها) و Biluochun از چین، و (سنچا) Sencha و (ماچا)Matcha از ژاپن.

1. Longjing (چاه اژدها)

Longjing، همچنین به عنوان چاه اژدها شناخته می شود، یکی از بهترین چای سبز در چین به حساب می آید. این چای که در استان ژجیانگ رشد می کند، با برگ های پهن و نیزه مانند و رنگ سبز کم رنگ آن شناخته می شود. برای جلوگیری از تخمیر دستچین شده و بو داده می شود. چای Longjing رایحه ای ملایم و طعمی شیرین با طعمی از شاه بلوط ارائه می دهد. انواع باکیفیت آن به دلیل مشخصات ظریف و حداقل تلخی آن ارزشمند هستند. علاوه بر این، چای Longjing سرشار از اسیدهای آمینه ها، کاتچین و ویتامین C است که فواید سلامتی بالقوه ای مانند کمک به هضم غذا، بهبود سلامت پوست و تقویت سیستم ایمنی را ارائه می دهد.

2. Biluochun

Biluochun یکی دیگر از چای سبز چینی بسیار مورد احترام است که از استان جیانگ سو سرچشمه می گیرد. به خاطر برگ های مارپیچی شکل ظریف خود که هنگام دم کردن به زیبایی باز می شوند، شناخته شده است. Biluochun دارای رایحه ای گلی و میوه ای، طعمی با طراوت، ملایم و دم کرده سبز روشن است. محتوای غنی آن از آنتی اکسیدان ها ممکن است به مدیریت وزن و سلامت عمومی کمک کند.

چای سبز چینی

3. سنچا

محبوب‌ترین نوع چای سبز در سراسر جهان احتمالاً سنچا است که عمدتاً در ژاپن تولید و مصرف می‌شود، جایی که تقریباً 80 درصد از چای سبز این کشور را تشکیل می‌دهد. سنچا یک چای با برگ نرم است که با برگ های سوزنی شکل و زیبای آن مشخص می شود. برخلاف سایر انواع چای سبز، برگ های سنچا معمولاً در طول رشد خود در معرض نور خورشید قرار می گیرند که منجر به طعم قوی تر و محتوای ویتامین بالاتری می شود. فرآیند سنتی بخارپز کردن برگ ها بلافاصله پس از برداشت، سنچا را بیشتر متمایز می کند، زیرا به حفظ رنگ سبز قوی و مواد مغذی موجود در برگ ها کمک می کند.

طعم Sencha کاملا منحصر به فرد است. تعادلی از شیرینی، تلخی و طعم اومامی را فراهم می کند که یک طعم خوش طعم مشخص در غذاهای ژاپنی است. درجه بخاردهی در طول فرآیند تولید بر طعم تأثیر می گذارد. سنچا بخار پز شده سبک، معروف به آساموشی، معمولا طعمی سبک تر و لطیف تر را نشان می دهد، در حالی که سنچای عمیق بخارپز شده، معروف به فوکاموشی، طعمی قوی تر ارائه می دهد.

از دیدگاه سلامتی، سنچا مملو از ترکیبات مفیدی مانند کاتشین، ویتامین C، بتاکاروتن و اسید فولیک است. مخصوصاً کاتچین ها به دلیل پتانسیل آنها در کاهش التهاب، حمایت از سلامت قلب و کمک به کاهش وزن تحقیقات گسترده ای انجام شده است. آنها به عنوان آنتی اکسیدان های قوی عمل می کنند و با استرس اکسیداتیو در بدن که با بیماری های مزمن مختلف مرتبط است مبارزه می کنند.

علاوه بر این، ویتامین C موجود در سنچا به دلیل وجود کاتچین‌ها، راحت‌تر توسط بدن جذب می‌شود. ویتامین C برای عملکرد سیستم ایمنی، سنتز کلاژن بسیار مهم است و به عنوان یک آنتی اکسیدان به محافظت از سلول های بدن در برابر آسیب کمک می کند.

سنچا همچنین حاوی مقدار قابل توجهی بتاکاروتن است که بدن می تواند آن را به ویتامین A تبدیل کند که برای سلامت پوست، عملکرد سیستم ایمنی و بینایی لازم است. علاوه بر این، اسید فولیک موجود برای تقسیم سلولی و تولید DNA حیاتی است.

سنچا علیرغم داشتن کافئین، به خاطر خواص آرام بخشش نیز معروف است که به اسید آمینه تیانین نسبت داده می شود. تیانین باعث آرامش می شود و استرس را بدون ایجاد خواب آلودگی کاهش می دهد و هنگامی که با کافئین ترکیب شود، می تواند عملکرد مغز، بهبود توجه و تمرکز را بهبود بخشد.

از نظر آماده سازی، دم کردن سنچا شامل خیساندن برگ های چای در آب داغ (نه جوشاندن) برای مدت کوتاهی، معمولاً حدود یک دقیقه است. این روش طعم مطلوب و ترکیبات مفید را از برگ ها استخراج می کند.

سنچا معروف ترین چای ژاپنی

4. ماچا

ماچا نوع منحصربه فردی از پودر چای سبز است که عمدتاً در مراسم سنتی چای ژاپنی استفاده می شود. گیاهان چای ماچا در سایه رشد میدهند ، فرآیندی که باعث افزایش سبزی و اسید آمینه در برگ ها می شود و ارزش غذایی چای را افزایش می دهد. هنگام مصرف، ماچا طعم ملایم و غنی را همراه با شیرینی جزئی و کمی تلخی ایجاد می کند. غلظت بالای آنتی اکسیدان ها، به ویژه EGCG، در ماچا ممکن است باعث سلامت قلب، عملکرد شناختی و مدیریت وزن شود.

 

نحوه دم کردن چای سبز به روش ژاپنی چگونه است ؟

دم کردن چای سبز ژاپنی فرآیندی است که شامل توجه دقیق به جزئیات است. این فقط یک روش برای تهیه نوشیدنی نیست، بلکه یک تمرین مراقبه و نوعی هنر است که عمیقاً در فرهنگ ژاپنی ریشه دارد. در اینجا یک راهنمای دقیق برای کمک به شما در تهیه یک فنجان چای سبز ژاپنی آورده شده است:

1. انتخاب چای و ظروف چای خوری: اولین قدم برای دم کردن چای سبز ژاپنی این است که چای خود را انتخاب کنید. سنچا و ماچا انتخاب های محبوبی هستند. سنچا یک چای با برگ نرم است، در حالی که ماچا به شکل پودر است. هر کدام به انواع مختلفی از چای خوری نیاز دارند. برای سنچا، به یک قوری و فنجان های چای نیاز دارید. برای ماچا یک کاسه چای (چاوان)، لیسک چای (چاسن) و قاشق چایخوری (چاشاکو) نیاز است.

2. اندازه گیری چای: قانون کلی سنچا استفاده از حدود یک قاشق چایخوری (2-3 گرم) در هر فنجان (180-240 میلی لیتر) آب است. اما اگر در حال دم کردن ماچا هستید، از حدود 2 قاشق چای ماچا (1.5-2 گرم) برای چای غلیظ سنتی (کویچا) و 1 قاشق برای چای ملایم (اوسوچا) استفاده کنید.

3. آماده سازی آب: دمای آب بسیار مهم است. برای سنچا، آب در حدود 70-85 درجه سانتیگراد (160-185 درجه فارنهایت) ایده آل است. ابتدا آب را بجوشانید سپس بگذارید تا دمای دلخواه خنک شود. برای ماچا، از آب جوش ، در حدود 80-90 درجه سانتیگراد (175-195 درجه فارنهایت) استفاده کنید.

4. دم کردن چای: برای سنچا، برگ های چای را داخل قوری بگذارید و آب داغ را روی آن ها بریزید. برای دم کردن اول اجازه دهید 60 ثانیه دم بکشد. پس از آن، چای را هر چند تکه در هر فنجان بریزید و بین فنجان ها بچرخانید تا اطمینان حاصل کنید که هر یک از آن ها غلظت یکسانی از طعم دارند.

برای ماچا، پودر چای را در کاسه الک کنید تا توده ها از بین بروند. مقدار کمی آب داغ بریزید، سپس به سرعت با حرکات زیگزاگ هم بزنید تا زمانی که چای کف کند. اگر اوسوچا(چای ملایم) را درست می کنید، آب بیشتری اضافه کنید.

5. لذت بردن از چای: در ژاپن، لذت بردن از چای به همان اندازه که مربوط به طعم و مزه است، به ذهن آگاهی نیز مربوط می شود. فنجان را با دو دست نگه دارید، لحظه ای را برای درک عطر وقت بگذارید و سپس طعم آن را بچشید.

6. دم کرده مجدد: یک جنبه منحصر به فرد چای سبز ژاپنی، به ویژه سنچا، این است که برگ ها را می توان چندین بار دم کرد. برای تزریق دوم، از آب کمی گرمتر استفاده کنید و فقط 10 تا 20 ثانیه دم بکشید. استفاده های بعدی ممکن است به زمان های طولانی تری نیاز داشته باشند. هر دم کرده جنبه های جدیدی از طعم چای را نشان می دهد.

دم کردن چای سبز ژاپنی آیینی است که آرامش و تمرکز را به روز شما دعوت می کند. با توجه به جزئیات – مانند کیفیت و کمیت برگ‌های چای، دمای آب و زمان خیس شدن – می‌توانید یک تجربه چای بسازید که تمام حواس را درگیر کند و لحظاتی از آرامش را در میان شلوغی زندگی روزمره ارائه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه اینترنتی گز شاهکار (بلداجی اصل)

یک نکته را قبل از”خرید گز” نباید فراموش کرد که گز با کیفیت و مرغوب حاصل تجربه و زحمات تولید کنندگان آن است و قطعاْ این کیفیت اتفاقی نخواهد بود. مجموعه گز شاهکار؛ در سال ۱۳۵۳ توسط حاج احمد طهماسبی تأسیس شد و لقب اولین تولید کننده گز در پایتخت گز ایران(بلداجی) را به همراه دارد. از جمله افتخارات گز شاهکار می توانیم به تولید کننده برتر سازمان غذا دارو در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷و واحد نمونه تولیدی و کارفرمایی نمونه در سال ۱۳۹۶ و تولید کننده منتخب در شانزدهیمن و هجدهمین جشنواره ملی شیرینی و شکلات ایران اشاره نمود. در مجموعه تولیدی گز شاهکار (بلداجی اصل) با تولید بیش از ۳۴ نوع گز از جمله گز آردی و گز لقمه ای با درصدهای متفاوت پسته و بادام و شیرین کننده های مانند: عسل، شکر و انواع انگبین تولید شده و به صورت گسترده در سطح کشور عرضه گردیده است و حتی به صورت متمرکز در فروشگاه های رسمی گز اصفهان، شاهکار در ۳ شعبه در شهر اصفهان در بسته بندی های مقوایی، فلزی و چوبی به فروش میرسند.فروشگاه گز شاهکار با هدف ارائه و فروش بدون واسطه و راحت گز با کیفیت و تولید روز فروش به سراسر ایران و با حداقل زمان ارسال راه اندازی شده است، امید است بتوانیم در لحظات شیرین زندگی شما سهم کوچکی در شیرین کردن کام شما داشته باشیم.شما میتوانید برای خرید عمده گز شاهکار اینجا کلیک کنید.

شماره تماس:
09910364269 - 03136252479

ایمیل: Info@shahkargaz.com

آدرس کارخانه: چهارمحال و بختیاری، بلداجی، بلوار کاشانی، کارخانه گز شاهکار
ساعت کاری: شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰ جمعه ها  ۸:۳۰ تا ۱۳:۰۰

سبد خرید
حساب کاربری من
خانه
فهرست