چگونه گز سفت شده را نرم کنیم؟

نرم کردن گز سفت شده

قبل از اینکه در مورد روش نرم کردن گز سفت شده براتون بگیم نظرتون رو به این داستان جالب در مورد تاریخچه گز جلب میکنم:در جنگ چالدران که بین ارتش صفوی و امپراتوری عثمانی بود . شاه اسماعیل در تامین خوراک سپاه مشکلاتی داشت . اقوام ترک شمال غربی کشور به شاه اسماعیل گندم نمیدادند و اگر میخواست از اصفهان گندم و گوشت را به تبریز ببرد قطعا درمسیر خراب میشد . به آشپز های دربار دستور داد خوراکی را طراحی کنند که سبک باشد و نیرومند تا نیروی سربازان در جنگ را تامین کند . در آن زمان خوراکی بود به اسم حلوا چوبه ، خب از اسمش مشخصه که مثل چوب سفت بوده و اصلا نرم نبوده !! آشپز ها به این حلوا چوبه پسته و تخم آفتاب گردان اضافه کردند تا مقوی تر شود . این خوراکی که چندین سال بعد تغییر کرد و نرم شد سنتی ترین نوع گزه. دیدین که گز اصیل کلا سفت بوده و کاربردش خوراک سربازان در جنگ بوده . اما با گذشت زمان میل مصرف کننده ها به گز نرم رفت و در دوره شاه عباس صفوی رسما گز اصفهان با دستور پخت سنتی که میشناسیم بوجود آمد .

 

چرا گز سفت میشه :

نکته جالبی که در گز وجود داره اینه که گز خیلی خیلی کم احتمال داره کپک بزنه و خراب بشه ، بخاطر اینکه درصد رطوبت یک گز اصیل در حد 5 درصده و رطوبت مورد نیاز برای فعالیت باکتری ها و کپک در حدود 8 درصده و نمیتونن روی گز رشد کنن . دقت کرده باشین عسل هم همینطوریه ،چون درصد رطوبت کمی داره اصلا خراب نمیشه . این موضوع به قدری اهمیت داره که در سال 2019 کارخانه های مواد خوراکی اروپایی که تونستن صرفا با کنترل رطوبت ، خراب شدن محصولاتشون رو کاهش بدن نسبت به اون هایی که به زور مواد نگهدارنده این کار را میکردند فروش 2 برابری داشتند . ما 450 سال پیش در دوره صفویه به این اصل رسیده بودیم و شیرینی درست کرده بودیم که بدون نگهدارنده خراب نمیشد .

اما همین درصد رطوبت کم هم گاها مشکل زا میشه . اگر رطوبت گز از 5 درصد به 3 درصد برسه گز ما تا حد زیادی خشک میشه . گرما دیدن ، قرار دادن در معرض آفتاب و گذر زمان باعث میشه گز ما بخشی از رطوبتش رو از دست بده و کمی سفت بشه . حالا چاره چیه؟ مرحله اول پیشگیری و سپس درمان 😎😎

گز خشک و راه درمان آن

پیشگیری از خشک شدن گز :

همیشه راحت ترین روش حل مسئله ، حذف صورت مسئله است . شما اگه گز را تازه بخرین احتمال اینکه قبل از اینکه تموم بشه ، خشک بشه کم میشه . پس در درجه اول سعی کنید گز تاریخ روز و تازه سفارش بدین . پیشنهاد ما سفارش مستقیم از کارخانه های تولیدی است .امروزه که همه شرکت های بزرگ یک سایت دارن راحت از هر برندی که خواستین میتونین مستقیم خرید کنید . یا اگه هم ترجیح میدین حضوری خرید کنین حتما به تاریخ تولید گزی که میخرین توجه کنین.

نکته بعدی بعد از خرید گز اینه که کجا نگهش میداریم ؟ برای کاهش تبخیر آب باید اجسام را در ظرف در بسته و در دمای پایین قرار بدیم . حتما دیدن وقتی هوا گرمه لباس اتون زود تر خشک میشه ، چون گرما باعث افزایش تبخیر آب میشه . بهترین روش نگهداری از گز اینه که در ظرف در بسته قرار بدین و داخل فریزر بذارین . این روش معجزه میکنه و تا 1 سال گزتون به تازگی روز اول میمونه و هیچ جالشی نخواهید داشت.

نکته مهم :ماندگاری گز لقمه ای حدود 2 برابر گز آردی است و اگر مصرف گز زیادی ندارید و مایل هستین مدت زیادی آن را نگه دارید بهتره که گز لقمه ای سفارش بدین ولی اگه عاشق گز هستین و مصرفتون روزانه یک جعبه گزه ، گز آردی خوراک خودتونه .

نرم کردن گز سفت شده با روش شاهکار :

اول خیالتون رو راحت کنم حتی با این روش هم ممکنه گزتون به نرمی روز اول نشه . ولی نرم تر و قابل استفاده تر میشه . برای این کار مقداری گلاب را با فرچه روی گز سفت شده  میمالیم  ، نه به قدری که گز ها خیس شود صرفا مقداری نم دار شود . سپس آن ها را در ظرف در بسته میگذاریم و داخل ماکروفر یا روی پکیج و بخاری قرار میدیم و فرصت میدیم حدودا چند دقیقه گرم شود . مراقب باشین حرارتی که میدین به قدری نباشه که همون یذره رطوبت گز هم تبخیر بشه و به چوب خشک برسید!!😀😀

پس از گذشت چند دقیقه ظرف گز سفت شده را بیرون آوردید و از معجزه الهی لذت ببرید . گز شما نرم و قابل استفاده شده اما حواستون باشه حتما حتما سریع اونو مصرف کنید تا دوباره سفت نشه.

 

این آموزش کوتاه ولی خیلی کاربردیه. اگه شما هم روش میشناسین که میشه باهاش گز سفت شده را نرم کرد اینجا واسمون بنویسین.

نرم کردن گز به روش شاهکار

 سوال رایج :گز خانگی درست کردیم ولی خیل نرم شده ، چجوری یکم سفتش کنیم ؟

از ما زیاد سوال شده که گز خانگی درست کردیم و خیلی شل شده ، باید بدونین رطوبت گز باید بین 4.5 تا 6 درصد باشه تا یک گز نرم و استاندارد داشته باشیم . بیشتر از این مقدار گز را شل کرده و کمتر هم گز را سفت میکنه . برای تشخیص در هنگام تولید گز خانگی و قبل از اضافه کردن پسته با پشت دست به مخلوط گزمون که داریم هم میزنیم ضربه میزنیم ، اگر به پشت دست چسبید یعنی هنوز هم باید حرارت ببینه و هم بزنیم . ولی اگه به دست نچسبید ، آمادس تا مغز را اضافه کنید . با این روش در تولید گز خانگی از شل شدن زیاد از حد گز جلوگیری میکنید . اما یه عده گز را تولید کردن و متوجه شدن شل شده برای این کار باید دوباره گز را گرم کرده و هم بزنیم و با پشت دست هر دو دقیقه به مخلوط گزمان ضربه بزنیم ببینیم به دست میچسبه یا نه ، توجه کنین حتما باید هم بزنین وگرن سطح گز خشک میشه و وسطش هنوزم شل میمونه . سعی کنید گزی که درست میکنین خیلی نرم نباشه چون باعث میشه مغز پسته شما خیس بخوره و بد طعم بشه و اون حس تردی مغز وسط یه گز نرم را از دست میدین.

برای اطلاع از صادرات گز به اروپا و کشور های عربی اینجا کلیک کنید.

موفق و پایا باشید – مدیر ارشد تیم محتوای گز شاهکار

سفت کردن گز سفت شده

دیدگاهی در مورد “چگونه گز سفت شده را نرم کنیم؟

  1. نفیسه گفت:

    سلام
    بسیااار عالی راهنمایی کردید…خیلی استفاده کردم..ممنون…ان شالله کسب وکارتون پر برکت باشه

    1. مدیر سایت گفت:

      خواهش میکنم انشالله که همیشه شیرین کام باشین

  2. علی گفت:

    من گز خشک شده دو میذارم دهنم و کم کم نرم میشه…😋😋😋

    1. مدیر سایت گفت:

      اینم روش درستیه😂😂

  3. امیر گفت:

    سلام سایت جالبی بود فکر نمی کردم که گز کیلویی هم بشه مستقیم از کارخانه خرید کرد انشاالله همیشه موفق باشید

    1. مدیر سایت گفت:

      ممنون از حسن نگاه شما

  4. تسنیم گفت:

    نمیشه گزها رو اسیاب کرد بعد باهاش کیک درست کرد؟😅
    اخه گز های من از سفت دیگه رد شده😶

    1. مدیر سایت گفت:

      چرا نشه توش پسته و سفیده تخم مرغ هست و میتونید ازش این استفاده رو داشته باشید

  5. Som گفت:

    سلام ببخشید من با دستور خانگی گز درست کردم داخل یخچال گذاشتم گزم نبسته میشه راهنمایم کنید

    1. مدیر سایت گفت:

      چون به اندازه کافی رطوبتش تبخیر نشده، الانم چون بهش مغز اضافه کردین و کمی سفت شده فقط باید بذارین توی محیط تا رطوبتش تبخیر بشه و کمی سفت تر بشه

  6. ناهید گفت:

    ببخشید داخل محیط بیرون از یخچال باید بزاریم که سفت بشه
    اینجوری شل تر نمیشه

    1. مدیر سایت گفت:

      متوجه سوالتون نشدیم

  7. قدسیه گفت:

    سلام ممنون از راهنمایی شما

  8. قدسیه گفت:

    سلام ممنون از راهنمایی شما. سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فروشگاه اینترنتی گز شاهکار (بلداجی اصل)

یک نکته را قبل از”خرید گز” نباید فراموش کرد که گز با کیفیت و مرغوب حاصل تجربه و زحمات تولید کنندگان آن است و قطعاْ این کیفیت اتفاقی نخواهد بود. مجموعه گز شاهکار؛ در سال ۱۳۵۳ توسط حاج احمد طهماسبی تأسیس شد و لقب اولین تولید کننده گز در پایتخت گز ایران(بلداجی) را به همراه دارد. از جمله افتخارات گز شاهکار می توانیم به تولید کننده برتر سازمان غذا دارو در سال های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۷و واحد نمونه تولیدی و کارفرمایی نمونه در سال ۱۳۹۶ و تولید کننده منتخب در شانزدهیمن و هجدهمین جشنواره ملی شیرینی و شکلات ایران اشاره نمود. در مجموعه تولیدی گز شاهکار (بلداجی اصل) با تولید بیش از ۳۴ نوع گز از جمله گز آردی و گز لقمه ای با درصدهای متفاوت پسته و بادام و شیرین کننده های مانند: عسل، شکر و انواع انگبین تولید شده و به صورت گسترده در سطح کشور عرضه گردیده است و حتی به صورت متمرکز در فروشگاه های رسمی گز اصفهان، شاهکار در ۳ شعبه در شهر اصفهان در بسته بندی های مقوایی، فلزی و چوبی به فروش میرسند.فروشگاه گز شاهکار با هدف ارائه و فروش بدون واسطه و راحت گز با کیفیت و تولید روز فروش به سراسر ایران و با حداقل زمان ارسال راه اندازی شده است، امید است بتوانیم در لحظات شیرین زندگی شما سهم کوچکی در شیرین کردن کام شما داشته باشیم.شما میتوانید برای خرید عمده گز شاهکار اینجا کلیک کنید.

شماره تماس:
09910364269 - 03136252479

ایمیل: Info@shahkargaz.com

آدرس کارخانه: چهارمحال و بختیاری، بلداجی، بلوار کاشانی، کارخانه گز شاهکار
ساعت کاری: شنبه تا پنج شنبه از ساعت ۹:۰۰ تا ۲۱:۰۰ جمعه ها  ۸:۳۰ تا ۱۳:۰۰

سبد خرید
حساب کاربری من
خانه
فهرست